Pripremam raspravu
Javna rasprava - Prijedlog Pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnika o načinu i rokovima provedbe mjera zaštite sigurnosti i cjelovitosti mreža i usluga
Opis rasprave
Datum otvaranja rasprave: 08. lipnja 2016. 14:00
Datum zatvaranja rasprave: 30. lipnja 2016. 14:00
Uključi prikaz broja:

HRVATSKA REGULATORNA AGENCIJA ZA MREŽNE DJELATNOSTI

NACRT PRIJEDLOGA PRAVILNIKA

O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O NAČINU I ROKOVIMA PROVEDBE MJERA ZAŠTITE SIGURNOSTI I CJELOVITOSTI MREŽA I USLUGA

Zagreb, 8. lipnja 2016.

I. OSNOVA ZA DONOŠENJE PRAVILNIKA

Člankom 12. stavkom 1. točkom 1. i člankom 99. stavkom 9. Zakona o elektroničkim komunikacijama (NN br. 73/08, 90/11, 133/12, 80/13 i 71/14; dalje: ZEK) propisana je ovlast Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti (dalje: HAKOM) za donošenje Pravilnika o načinu i rokovima provedbe mjera zaštite sigurnosti i cjelovitosti mreža i usluga (dalje: Pravilnik).

II. OCJENA STANJA I OBRAZLOŽENJE IZMJENA

1. Ocjena stanja

Trenutno je vrijedeći Pravilnik o načinu i rokovima provedbe mjera zaštite sigurnosti i cjelovitosti mreža i usluga (NN br. 109/12, 33/13 i 126/13).

Ovim Pravilnikom se propisuju način i rokovi u kojima operatori javnih komunikacijskih mreža moraju poduzimati sve odgovarajuće mjere kako bi zajamčili cjelovitost svojih mreža, u svrhu osiguravanja neprekinutog obavljanja usluga koje se pružaju putem tih mreža, te uređuje način izvješćivanja HAKOM-a od strane operatora javnih komunikacijskih mreža i elektroničkih komunikacijskih usluga o povredi sigurnosti ili gubitku cjelovitosti od značajnog utjecaja na rad njihovih mreža ili obavljanje njihovih usluga.

Odlukom o donošenju Nacionalne strategije kibernetičke sigurnosti i Akcijskog plana za njezinu provedbu (NN 108/15), HAKOM je određen nositeljem, između ostalog, mjere Nadzora tehničkih i ustrojstvenih mjera koje poduzimaju operatori za osiguranje sigurnosti svojih mreža i usluga i usmjeravanje operatora javnih komunikacijskih mreža i/ili usluga u cilju osiguranja visoke razine sigurnosti i dostupnosti javnih komunikacijskih mreža i usluga.

U svrhu ostvarenja navedenog cilja potrebno je poduzeti mjere provođenja nadzora i usmjeravanja operatora javnih komunikacijskih mreža i/ili usluga kojim će se obuhvatiti različiti zahtjevi postavljeni prema operatorima i zahtjevi se odnose na kvalitetu i dostupnost mreža i usluga, zaštitu osobnih podataka, osiguravanje primjerene pažnje u provedbi sigurnosnih mjera na temelju odgovarajućih međunarodnih normi te provedbe zakonske obveze tajnog nadzora elektroničkih mreža i usluga.

S obzirom na gore navedeni cilj Strategije, HAKOM je ovim izmjenama Pravilnika ispunio navedenu zadaću na način da je predvidio za operatore obvezu revizije informacijskog sustava.

Također, HAKOM je unio i izmjene Pravilnika u dijelu koji se odnosi na usklađivanje s novim dokumentima Agencije Europske unije za mrežnu i informacijsku sigurnost (dalje: ENISA), te su jasnije propisane obveze vezano za način obavještavanja krajnjih korisnika o nastalom incidentu.

Sukladno članku 22. stavku 5. ZEK-a, o prijedlogu Pravilnika potrebno je provesti postupak javne rasprave sa zainteresiranom javnošću.

2. Obrazloženje izmjena

2.1.                     Obveza revizije informacijskog sustava - sukladno članku 99. stavku 10. točki 2. ZEK-a, u svrhu poduzimanja odgovarajućih mjera HAKOM može odrediti operatorima javnih komunikacijskih mreža i operatorima javno dostupnih elektroničkih komunikacijskih usluga, provedbu nadzora sigurnosti mreža i usluga. Navedeni nadzor mora obaviti osposobljeno neovisno interno ili vanjsko tijelo te podatke o obavljenom nadzoru učiniti dostupne HAKOM-u. Troškove nadzora sigurnosti snose operatori javnih komunikacijskih mreža i operatori javno dostupnih elektroničkih komunikacijskih usluga.

2.2.                       Izmjena Dodatka 2 i obrasca Dodatka 3 Pravilnika - usklađivanje s novim ENISA-inim dokumentima. Ažuriran je Dodatak 2 (kriteriji za izvješćivanje) sukladno ENISA-inom smjernicom (Technical guidline on Incident Reporting). Također, ENISA na svojim internetskim stranicama sadrži obrazac prijave incidenata i s tim obrascem je usklađen Dodatak 3 Pravilnika.

2.3. Brisanje prijave incidenata vezanih za Internet - za ovu vrstu incidenata je nadležan  Nacionalni CERT koji je osnovan u skladu sa Zakonom o informacijskoj sigurnosti(NN br. 79/07). Stoga je navedena obveza brisana iz Pravilnika. U slučaju potrebe za postupanjem, HAKOM može na prijedlog CERT-a to riješiti kroz inspekcijski nadzor za što postoji pravna osnova u ZEK-u.

2.4.                       Pobliže određivanje načina obavještavanja krajnjih korisnika o nastalom incidentu - budući da do sada nije bio propisan način obavještavanja krajnjih korisnika o incidentu, izmjenom Pravilnika će se ovaj dio detaljnije definirati pa će operatori biti dužni, u slučaju da su ugrožene osnovne usluge kao što su glasovna usluga, SMS usluga ili usluga pristupa internetu, bez odgode objaviti informacije o nastalom značajnom incidentu s kartografskim prikazom područja ugroza na službenoj stranici.    

III.  TEKST NACRTA PRIJEDLOGA PRAVILNIKA

Prilaže se tekst Nacrta Pravilnika.

HRVATSKA REGULATORNA AGENCIJA ZA MREŽNE DJELATNOSTI

Na temelju članka 12. stavka 1. točke 1. i članka 99. stavka 9. Zakona o elektroničkim komunikacijama (»Narodne novine« 73/08, 90/11, 133/12, 80/13 i 71/14), Vijeće Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti na sjednici održanoj _______ 2016. donosi

PRAVILNIK

O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O NAČINU I ROKOVIMA PROVEDBE MJERA ZAŠTITE SIGURNOSTI I CJELOVITOSTI MREŽA I USLUGA

Članak 1.

Pravilnik o načinu i rokovima provedbe mjera zaštite sigurnosti i cjelovitosti mreža i usluga  (NN br. 109/12, 33/13 i 126/13; dalje: Pravilnik), mijenja se na način da se u članku 1. riječ „Agencije“ zamjenjuje se riječima „Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti (dalje: Agencija)“.

Članak 2.

Članak 2. mijenja se i glasi:

U smislu ovog Pravilnika pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:

1. informacijski sustav: komunikacijski, računalni ili drugi elektronički sustav u kojem se podaci obrađuju, pohranjuju ili prenose, tako da budu dostupni i upotrebljivi za ovlaštene korisnike,

2. integritet (cjelovitost) mreže: skup  tehničkih  zahtjeva  za  procese,  rad  i  izmjene  u elektroničkoj  komunikacijskoj  mreži,  u  svrhu  osiguravanja nesmetane  uporabe  međusobno  povezanih  elektroničkih komunikacijskih  mreža,  kao  i  pristupa  tim  mrežama  te cjelovitosti  podataka  pohranjenih  u  elektroničkoj komunikacijskoj mreži,

3. sigurnosni incident: događaj koji može uzrokovati narušavanje sigurnosti i/ili gubitak integriteta mreže koji može utjecati na rad elektroničkih komunikacijskih mreža i/ili usluga.“

Članak 3.

(1) U članku 3. na kraju stavka 1. dodaje se nova rečenica koja glasi:

Poduzete mjere osobito se provode kako bi se spriječio i umanjio utjecaj sigurnosnih incidenata na korisnike usluga i međusobno povezane elektroničke komunikacijske mreže.“

(2) U članku 3. stavak 6. i stavak 7. se brišu.

Članak 4

Iza članka 3. dodaje se novi članak 4. koji glasi:

(1) Operator mora najmanje jednom godišnje provesti reviziju informacijskog sustava kako bi se utvrdilo jesu li ispunjene minimalne mjere sigurnosti iz Dodatka 1 ovog Pravilnika.

(2) Nalaz revizije iz stavka 1. ovog članka, zajedno s planom uklanjanja uočenih nedostataka, potrebno je dostaviti Agenciji do 30. svibnja tekuće godine za prethodnu godinu.

(3) Postupak revizije treba provoditi tako da se u obzir uzme značaj pojedinih dijelova informacijskog sustava za funkcioniranje cijelog sustava te rezultate prethodnih revizija. Reviziju obavljaju osobe koje nisu vezane za područje revizije te moraju imati odgovarajuće znanje i iskustvo.“

Članak 5.

(1) Dosadašnji članak 4. postaje članak 5.

(2) U dosadašnjem članku 4. stavak 1. mijenja se i glasi:

Operatori su obvezni obavijestiti Agenciju u slučaju neovlaštenog povezivanja s javnom komunikacijskom mrežom ili dijelom mreže te u slučaju kršenja sigurnosti ili integriteta javnih komunikacijskih usluga, koji su značajnije utjecali na obavljanje djelatnosti javnih komunikacijskih mreža i/ili usluga sukladno kriterijima za izvješćivanje iz Dodatka 2.“

(3) U dosadašnjem članku 4. stavak 5. mijenja se i glasi:

Agencija može zatražiti dopunu izvješća iz stavka 2. u svrhu praćenja određenog sigurnosnog incidenta te boljeg razumijevanja prirode nastalog sigurnosnog incidenta.“

Članak 6.

(1) Dosadašnji članak 5., koji postaje članak 6., mijenja se na način da se iza riječi „obvezni“ dodaju riječi „bez odgode“ te se točka 1. mijenja i glasi:

1. na odgovarajući način obavijestiti korisnike javnih komunikacijskih usluga o značajnijem prekidu pružanja javnih komunikacijskih mreža i/ili usluga, sukladno kriterijima za izvješćivanje iz Dodatka 2. Ako su ugrožene osnovne usluge kao što su javno dostupna telefonska usluga, SMS usluga, ili usluga pristupa internetu, operatori moraju bez odgode objaviti informacije o nastalom značajnom incidentu s  kartografskim prikazom područja ugroza na službenoj stranici.“

Članak 7.

Dodatak 1 mijenja se i glasi:

„MINIMALNE MJERE SIGURNOSTI

Minimalne mjere sigurnosti

Referentne norme

Procedure za upravljanje rizicima

ISO 27001:2013

ISO 27002:2015

ISO 27005:2011

Sigurnosni zahtjevi za osoblje

ISO 27001:2013

ISO 27002:2015

 

Sigurnost sustava i prostora

ISO 27001:2013

ISO 27002:2015

Upravljanje postupcima

ISO 27001:2013

ISO 27002:2015

Upravljanje sigurnosnim incidentima

ISO 27001:2013

ISO 27002:2015

Upravljanje kontinuitetom poslovanja

ISO 22301:2012

Nadzor i testiranje sigurnosti

ISO 27001:2013

ISO 27002:2015

Članak 8.

Dodatak 2 mijenja se i glasi:

KRITERIJI ZA IZVJEŠĆIVANJE

Sigurnosni incidenti

Minimum krajnjih korisnika obuhvaćenih sigurnosnim incidentom

Minimalno trajanje sigurnosnog incidenta

Mrežno onemogućavanje, primanja, ostvarivanja ili točnog usmjeravanja poziva prema hitnim službama

10 000 korisnika

neovisno o trajanju

Onemogućena govorna usluga u nepokretnoj mreži

14 200 korisnika

8 sati

Onemogućena govorna usluga u nepokretnoj mreži

28 500 korisnika

6 sati

Onemogućena govorna usluga u nepokretnoj mreži

71 300 korisnika

4 sata

Onemogućena govorna usluga u nepokretnoj mreži

142 600 korisnika

2 sata

Onemogućena govorna usluga u nepokretnoj mreži

214 000 korisnika

1 sat

Onemogućena govorna usluga u nepokretnoj mreži

44 100 korisnika

8 sati

Onemogućena govorna usluga u pokretnoj mreži

88 300 korisnika

6 sati

Onemogućena govorna usluga u pokretnoj mreži

22 000 korisnika

4 sata

Onemogućena govorna usluga u pokretnoj mreži

441 500 korisnika

2 sata

Onemogućena govorna usluga u pokretnoj mreži

662 300 korisnika

1 sat

Onemogućena govorna usluga u pokretnoj mreži

9 800 korisnika

8 sati

Onemogućena usluga pristupa internetu u nepokretnoj mreži

19 700 korisnika

6 sati

Onemogućena usluga pristupa internetu u nepokretnoj mreži

49 400 korisnika

4 sata

Onemogućena usluga pristupa internetu u nepokretnoj mreži

98 800 korisnika

2 sata

Onemogućena usluga pristupa internetu u nepokretnoj mreži

148 200 korisnika

1 sat

Onemogućena usluga pristupa internetu u nepokretnoj mreži

32 000 korisnika

8 sati

Onemogućena usluga pristupa internetu u pokretnoj mreži

64 100 korisnika

6 sati

Onemogućena usluga pristupa internetu u pokretnoj mreži

160 400 korisnika

4 sata

Onemogućena usluga pristupa internetu u pokretnoj mreži

320 900 korisnika

2 sata

Onemogućena usluga pristupa internetu u pokretnoj mreži

481 400 korisnika

1 sat

Članak 9.

Dodatak 3 mijenja se i glasi:

„PREDLOŽAK ZA IZVJEŠĆIVANJE SIGURNOSNIH INCIDENATA

Potrebni podaci

Popunjava operator

Naziv operatora

 

Datum podnošenja izvještaja

 

Datum i vrijeme nastanka/otkrivanje sigurnosnog incidenta

 

Mreža

 

   podzemni kabel

  zračni kabel

  podmorski kabel

  svjetlosni kabel

  radio mreža (zemaljska)

  satelitska mreža

Vrsta usluge koju obuhvaća sigurnosni incident

 

Nepokretna telefonija:  VoIP DSL OPTIKA KABELSKA  DRUGO

Nepokretni Internet:    DSL OPTIKA               KABELSKA  DRUGO

Sustav energetske mreže             DRUGO

Pokretna telefonija: GSM                UMTS       LTE    DRUGO

Pokretni Internet:    GPRS/EDGE     UMTS        LTE     DRUGO

SMS                      MMS                                                  DRUGO

Satelitske komunikacijske usluge                                           DRUGO

Međunarodni roaming                                                            DRUGO

Glasovne poruke                                                                  DRUGO

Radio prijenos                                                                       DRUGO

TV prijenos                                                                           DRUGO

Kabelska televizijska mreža                                                 DRUGO

Vrijeme trajanja sigurnosnog incidenta i broj obuhvaćenih korisnika

 

VRIJEME TRAJANJA

BROJ OBUHVAĆENIH KORISNIKA

Nepokretna telefonija

 

 

Nepokretni internet

 

 

Sustav energetske mreže         

 

 

Pokretna telefonija

 

 

Pokretni internet

 

 

SMS

 

 

MMS

 

 

Satelitske usluge

 

 

Međunarodni roaming

 

 

Govorna  usluga 

 

 

Radio prijenos

 

 

TV prijenos

 

 

IPTV

 

 

Drugo

 

 

Utjecaj na

interkonekciju

   DA

   NE

Utjecaj na hitne službe

   DA

    NE

 

Izvorni uzrok

  Sistemske greške

  Ljudska greška

  Zlonamjerne radnje

  Prirodni fenomen

  Greška treće strane

 

Početni uzrok

  Obilne snježne padaline

  Oluja

  Poplava

   Požar 

   Zemljotres

  Prekid napajanja

  Električni udar

   Presjek kabela

  Krađa kabela

   Elektromagnetska interferencija

  DoS napad

  Krađa hardvera

   Pogrešna nadogradnja/zamjena hardvera

   Pogrešna nadogradnja/zamjena softvera

  Preopterećenje

   Iscrpljene zalihe goriva

   Proceduralna greška

  Sigurnosna greška

   Ništa

   Drugo____________________________________

Naknadni

uzrok

   Obilne snježne padaline

   Oluja

  Poplava

  Požar

  Zemljotres

  Prekid napajanja

   Električni udar

  Presjek kabela

  Krađa kabela

  Elektromagnetska interferencija

   DoS napad

   Krađa hardvera

  Pogrešna nadogradnja/zamjena hardvera

  Pogrešna nadogradnja/zamjena softvera

  Preopterećenje

   Iscrpljene zalihe goriva

   Proceduralna greška

  Sigurnosna greška

   Ništa

  Drugo

____________________________________

 

 

 

 

 

Imovina obuhvaćena incidentom

   Pretplatnička oprema

  Bazne stanice i upravljački sklopovi (npr. BTS, NodeB, RNC)

  Mobilno prospajanje (npr. MSC, VLR, SGSN, GGSN)

   Korisnički i lokacijski registri (npr. HLR, HSS, AuC)

  Prospojnici (npr. lokalne centrale, usmjerivači, DSLAM)

  Prijenosni čvorovi (npr. SDH, WDM)

   Kabeli (npr. morski, zračni,  podzemni)

   Međukonekcijske točke (npr.  IXPs, IP transit)

  Sustav napajanja (npr. transformatori, mreža napajanja)

   Rezervno napajanje (npr. dizel generatori, baterije)

  Sustav hlađenja

  Ulični kabineti

   Centar za razmjenu poruka

  Prospojni centar (npr. MSC, VLR)

  Sustav naplate

  Adresni serveri (DHCP, DNS)

   Inteligentni mrežni uređaji

  Zgrade i fizički sigurnosni sustavi

  Operativni sustavi potpore

  Ništa

  Drugo______________________________________

Opis sigurnosnog incidenta

 

Rješavanje sigurnosnog incidenta i opis poduzetih mjera (opis aktivnosti koje su poduzete nakon otkrića incidenta za rješavanje incidenta)

 

Mjere poduzete nakon otklanjanja sigurnosnog incidenta (opis poduzetih aktivnosti od strane operatora za smanjivanje vjerojatnosti ponavljanja incidenta ili utjecaja incidenta)

 

Dugoročne mjere

 

Kontakt podaci za praćenje procesa

 

Ostale važne informacije

 

Članak 10.

Dodatak 4 i 5 se brišu.

Članak 10.

Ovaj Pravilnik stupa na snagu 1. siječnja 2017.

KLASA: 011-02/16-02/05

URBROJ: 376-04-16-1

Zagreb,

 

 

 

 

 

Predsjednik Vijeća

 

dr. sc. Dražen Lučić

  • Odaberite sekciju kako biste vidjeli amandmane i komentare.