Pripremam raspravu
Javna rasprava - Javno savjetovanje - Prijedlog Odluke o određivanju cijena veleprodajnih usluga na tržištu veleprodajnog središnjeg pristupa koji se pruža na fiksnoj lokaciji (M1)
Opis rasprave
Datum otvaranja rasprave: 23. studenog 2023. 09:25
Datum zatvaranja rasprave: 20. prosinca 2023. 09:40
Uključi prikaz broja:

KLASA: UP/I-344-01/23-05/05

URBROJ: 376-05-1-23-01

Zagreb, 23. studenog 2023.

Na temelju članka 16. stavka 1. točke 4. i članka 107. stavak 1. Zakona o elektroničkim komunikacijama (NN br. 76/22) radi provođenja regulatorne obveze nadzora cijena na tržištu veleprodajnog lokalnog pristupa koji se pruža na fiksnoj lokaciji, Vijeće Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti je na sjednici održanoj 23. studenog 2023. donijelo

ODLUKU

I. Trgovačkom društvu Hrvatski Telekom d.d., Zagreb, Radnička cesta 21, određuju se cijene na tržištu veleprodajnog lokalnog pristupa koji se pruža na fiksnoj lokaciji kako slijedi, pri čemu definirane cijene predstavljaju najvišu razinu cijena:

I.1. Određuje se mjesečna naknada za uslugu izdvojenog pristupa lokalnoj petlji na temelju bakrene parice (LLU) na tržištu veleprodajnog lokalnog pristupa malog kapaciteta koji se pruža na fiksnoj lokaciji na način da iznosi 5,74 EUR/mjesečno/liniji.

I.2. Određuje se mjesečna naknada za uslugu pristupa pasivnoj pristupnoj svjetlovodnoj mreži na lokaciji distribucijskog čvora (FA PON) sa svjetlovodnom instalacijom u zgradi na tržištu veleprodajnog lokalnog pristupa velikog kapaciteta koji se pruža na fiksnoj lokaciji – nekonkurentna područja na način da iznosi 7,00 EUR/mjesečno/liniji.

I.3. Određuje se mjesečna naknada za uslugu pristupa pasivnoj pristupnoj svjetlovodnoj mreži na lokaciji distribucijskog čvora (FA PON) usluge bez svjetlovodne instalacije u zgradi na tržištu veleprodajnog lokalnog pristupa velikog kapaciteta koji se pruža na fiksnoj lokaciji – nekonkurentna područja na način da iznosi 6,16 EUR/mjesečno/liniji.

I.4. Određuje se mjesečna naknada za najam kućne svjetlovodne instalacije u prostoru krajnjeg korisnika na tržištu veleprodajnog lokalnog pristupa velikog kapaciteta koji se pruža na fiksnoj lokaciji – nekonkurentna područja na način da iznosi 0,35 EUR/mjesečno/liniji.

I.5. Određuje se mjesečna naknada za veleprodajnu uslugu najma svjetlovodne niti bez prijenosne opreme (eng. dark fibre) u svrhu omogućavanja pristupa operatorima korisnicima do pristupnih točaka na kojima se pružaju veleprodajne usluge na tržištima veleprodajnog lokalnog pristupa malog kapaciteta koji se pruža na fiksnoj lokaciji i veleprodajnog lokalnog pristupa velikog kapaciteta koji se pruža na fiksnoj lokaciji – nekonkurentna područja, odnosno povezivanja pristupnih točaka i mreže operatora korisnika, na način da iznosi 0,017 EUR/nit/m/mjesečno.

I.6. Određuje se mjesečna naknada za uslugu bitstream pristupa na DSLAM razini na način da naknada za korištenje pristupne mreže iznosi 5,74 EUR/mjesečno/korisnik i naknada za korištenje širokopojasnog porta iznosi 1,98 EUR/mjesečno/korisnik.

I.7. Određuje se mjesečna naknada za uslugu veleprodajnog širokopojasnog pristupa Internetu na OLT razini koje se pružaju putem FTTH mreže, sa svjetlovodnom instalacijom unutar zgrade, na način prikazan u tablici:

Usluga

Nepromjenjivi dio[*]

Pojedinačni pristup

OLT blok od 1% pristupa

OLT blok od 2% pristupa

OLT blok od 3% pristupa

EUR/mjesečno/korisnik

Veleprodajni širokopojasni pristup za uslugu pristupa Internetu na OLT razini

9,59  

9,22  

8,84  

8,47  

Korištenje svjetlovodne instalacije u stanu krajnjeg korisnika

0,32 EUR/mjesečno

Najam ONT-a

0,19 EUR/mjesečno

I.8. Određuje se mjesečna naknada za uslugu veleprodajnog širokopojasnog pristupa Internetu na OLT razini koje se pružaju putem FTTH mreže, bez svjetlovodne instalacije unutar zgrade, na način prikazan u tablici:

Usluga

Nepromjenjivi dio[*]

Pojedinačni pristup

OLT blok od 1% pristupa

OLT blok od 2% pristupa

OLT blok od 3% pristupa

EUR/mjesečno/korisnik

Veleprodajni širokopojasni pristup za uslugu pristupa Internetu na OLT razini

8,84  

8,51  

8,18  

7,85  

Korištenje svjetlovodne instalacije u stanu krajnjeg korisnika

0,32 EUR/mjesečno

Najam ONT-a

0,19 EUR/mjesečno

I.9. Određuje se mjesečna naknada za uslugu veleprodajnog širokopojasnog pristupa Internetu na OLT razini koje se pružaju putem FTTB mreže na način prikazan u tablici:

Usluga

Nepromjenjivi dio[*]

Pojedinačni pristup

OLT blok od 1% pristupa

OLT blok od 2% pristupa

OLT blok od 3% pristupa

EUR/mjesečno/korisnik

Veleprodajni širokopojasni pristup za uslugu pristupa Internetu na OLT razini

9,37  

9,06  

8,75  

8,44  

Najam G.Fast uređaja

0,19 EUR/mjesečno

I.10.                 Određuje se mjesečna naknada za uslugu veleprodajnog širokopojasnog pristupa Internetu na OLT razini koje se pružaju putem FTTDP mreže na način prikazan u tablici:

Usluga

Nepromjenjivi dio[*]

Pojedinačni pristup

OLT blok od 1% pristupa

OLT blok od 2% pristupa

OLT blok od 3% pristupa

EUR/mjesečno/korisnik

Veleprodajni širokopojasni pristup za uslugu pristupa Internetu na OLT razini

9,06 

8,80  

8,55  

8,29  

Najam G.Fast uređaja

0,19 EUR/mjesečno

II. Mjesečne naknade iz točke I. izreke ove odluke vrijede 3 (tri) godine od datuma početka njihove primjene.

III.       Trgovačko društvo Hrvatski Telekom d.d. obvezno je najkasnije 15 dana od donošenja ove odluke objaviti na svojim internetskim stranicama izmijenjenu Standardnu ponudu Hrvatskog Telekoma d.d. za uslugu izdvojenog pristupa lokalnoj petlji usklađenu s točkom I. izreke ove odluke, pri čemu se izmjene primjenjuju od 1. travnja 2024.

Obrazloženje

Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (dalje: HAKOM) je odlukom o analizi tržišta veleprodajnog lokalnog pristupa koji se pruža na fiksnoj lokaciji (dalje: tržište M1) od 27. srpnja 2023. (KLASA: UP/I-344-01/22-03/03, URBROJ: 376-05-1-23-26; dalje: Analiza tržišta) odredila trgovačkom društvu Hrvatski Telekom d.d. (dalje: HT) između ostalog i obvezu nadzora cijena i vođenja troškovnog računovodstva za usluge veleprodajnog lokalnog pristupa na tržištu veleprodajnog lokalnog pristupa malog kapaciteta koji se pruža na fiksnoj lokaciji i tržištu veleprodajnog lokalnog pristupa velikog kapaciteta koji se pruža na fiksnoj lokaciji – nekonkurentna područja.

Navedenom analizom tržišta HAKOM je odredio da analizom neće određivati nove cijene nego da trenutno važeće cijene vrijede do 1. travnja 2024. te da će određivanje novih cijena za veleprodajne usluge na tržištima veleprodajnog lokalnog pristupa malog kapaciteta koji se pruža na fiksnoj lokaciji i veleprodajnog lokalnog pristupa velikog kapaciteta koji se pruža na fiksnoj lokaciji – nekonkurentna područja, (dalje: cijene reguliranih veleprodajnih usluga na tržištu M1) biti predmet zasebnog postupka.

Dodatno, HAKOM je ovom analizom tržišta uslugu bitstream pristupa na DSLAM/OLT razini uvrstio na tržište M1 iz razloga što se bitstream pristup na OLT/DSLAM razini pruža na lokalnom čvoru pristupne mreže (primjerice LLU usluga se također pruža na lokaciji MDF-a na kojem se nalazi i DSLAM) te je po svojim tehničkim značajkama usluga bitstream pristupa na OLT/DSLAM razini identična usluzi VULA s tržišta veleprodajnog lokalnog pristupa koji se pruža na fiksnoj lokaciji.

Trenutno važeće cijene reguliranih veleprodajnih usluga na tržištu M1 HAKOM je odredio odlukom KLASA: UP/I-344-01/20-05/04, URBROJ: 376-05-1-21-27 i URBROJ: 376-05-1-21-28[1] iz veljače 2021. na temelju rezultata BU-LRIC+ troškovnog modela (dalje: Troškovni model), koji je izrađen prema metodološkim načelima koja slijede Preporuku Europske komisije 2013/466/EU a, kako je opisano u dokumentuOdređivanje cijena veleprodajnih usluga na tržištu veleprodajnog lokalnog pristupa koji se pruža na fiksnoj lokaciji (M3a) koji je sastavni dio navedene odluke.

Od izrade trenutno važećeg troškovnog modela, odnosno donošenja odluke o trenutno važećim cijenama veleprodajnih usluga, dogodile su se brojne promjene ulaznih parametara u Troškovnom modelu u odnosu na pretpostavljene, a koji imaju značajan utjecaj na troškove reguliranih veleprodajnih usluga. Stoga je HAKOM smatrao da je iste potrebno ažurirati te je pokrenuo projekt ažuriranja ulaznih vrijednosti parametara u Troškovnom modelu, a kako bi, uzevši u obzir relevantne troškove i ostale ulazne parametre, mogao odrediti cijene reguliranih veleprodajnih usluga za buduća razdoblja.

U Troškovnom modelu ažurirani su sljedeći ulazni parametri: potražnja, distribucija potražnje, pokrivanje, jedinični troškovi mrežnih resursa, ne-mrežni opći troškovi, potpuno amortizirana imovina, ostali ulazni parametri za dimenzioniranje mreže te vrijednost WACC-a. Vrijednost WACC-a se, temeljem Obavijesti o izračunu troška kapitala za postojeću infrastrukturu koju je Europska komisija donijela u studenom 2019., ažurira godišnje i primjenjuje u postupku donošenja svih relevantnih odluka u koje je potrebno implementirati WACC, na način da će se ažurirani WACC koristiti u svim novim ili izmijenjenim odlukama o cijenama. Sve ostale pretpostavke i algoritmi u Troškovnom modelu ostali su nepromijenjeni.

Tijek projekta ažuriranja Troškovnog modela, osnovne značajke i metodološka načela za ažuriranje troškovnog modela te rezultati troškovnog modela na temelju kojih su određene cijene reguliranih veleprodajnih usluga na tržištu M1 opisani su u dokumentu „Izvještaj o ažuriranju BU LRIC+ modela“, koji se nalazi u Privitku 1 kao sastavni dio ove odluke.

Osim razmatranja promjena ulaznih parametara u Troškovnom modelu, zbog kojih je HAKOM smatrao potrebnim ažurirati Troškovni model, HAKOM je razmatrao i utjecaj trenutno važećih cijena reguliranih veleprodajnih usluga na tržište širokopojasnog pristupa internetu.

U razdoblju od kada je usvojena odluka o trenutno važećim cijenama veleprodajnih usluga iz točke I. ove odluke, bilježi se kontinuirani blagi porast ukupnog broja priključaka[2] usluge širokopojasnog pristupa internetu na maloprodajnoj razini. Pri tome je tržišni udio HT grupe u blagom padu (Slika 1).

Slika 1-Kretanje broja priključaka usluge širokopojasnog pristupa internetu (Izvor: HAKOM)

Kretanje broja priključaka usluge širokopojasnog pristupa internetu alternativnih operatora koji nisu dio HT grupe ostvarenih putem reguliranih veleprodajnih usluga na tržištu M1 od donošenja odluke o trenutno važećim cijenama navedenih veleprodajnih usluga prikazuje dijagram na donjoj slici (Slika 2).

Kao što je vidljivo iz donjeg dijagrama, nakon donošenja odluke o trenutno važećim cijenama reguliranih veleprodajnih usluga,  nastavljen je pad broja priključaka ostvarenih putem LLU usluge, dok se usluga FA-PON tek počela koristiti. Trend pada korištenja LLU usluge te početak korištenja FA-PON usluge, i to unatoč činjenici da alternativni operatori sve više korisnika migriraju na vlastite svjetlovodne mreže čija su područja pokrivanja sve veća uslijed porasta ulaganja koja se bilježe zadnjih nekoliko godina, ukazuje na to da trenutno važeće regulirane cijene reguliranih veleprodajnih usluga na tržištu M1 daju ispravan „build or buy“ signal, pa alternativni operatori u područjima u kojima im je to više isplativo grade vlastitu svjetlovodnu mrežu što se ogleda u padu korištenja LLU usluge, dok u područjima gdje im se ne isplati graditi vlastitu, koriste HT-ovu FA-PON uslugu.

Slika 2-Kretanje broja priključaka širokopojasnog pristupa internetu ostvarenih veleprodajnim uslugama na tržištu M1(Izvor: HAKOM)[3]

*Podaci za FA-PON uslugu HT-a su dostupni samo za razdoblja od Q42021

Od donošenja odluke o trenutno važećim cijenama veleprodajnih usluga koje su predmet ove odluke, ulaganja u nepokretnu mrežu su u porastu, a što je prvenstveno posljedica rasta ulaganja u mreže vrlo velikog kapaciteta (eng. VHCN, Very High Capacity Networks), kako HT-a, tako i alternativnih operatora.

Slika 3-Ulaganja u VHCN mreže (Izvor: HAKOM)

Rezultat tih ulaganja je porast pokrivenosti VHCN mrežama (Slika 4) i povećanje infrastrukturne konkurentnosti.

Slika 4-Pokrivenost VHCN mrežama (Izvor: DESI)

Gore navedeni podaci ukazuju na to da su pretpostavke korištene kod određivanja trenutno važećih veleprodajnih cijena rezultirale takvim veleprodajnim cijenama koje daju ispravan „build or buy“ signal, tj. da u situacijama kada je trošak gradnje novih VHCN mreža veći od veleprodajnog troška alternativni operatori koriste reguliranu veleprodajnu uslugu, dok u područjima gdje je više isplativo grade vlastitu VHCN mrežu.

Na samom početku postupka određivanja cijena reguliranih veleprodajnih usluga, HAKOM je u listopadu 2023. uputio poziv operatorima da dostave svoje mišljenje o prijedlogu HAKOM-a vezano uz opseg ulaznih podataka i parametara koje je HAKOM ažurirao u Troškovnom modelu. Osim za davanje mišljenja vezano uz ažuriranje ulaznih parametara u Troškovnom modelu, HAKOM je pozvao operatore da u okviru javnog poziva daju svoje prijedloge i mišljenja o bilo kojem drugom aspektu koji je bitan za postupak određivanja cijena veleprodajnih usluga, a nije obuhvaćen ažuriranjem Troškovnog modela.

Javni poziv je trajao od 3. listopada do 8. studenoga 2023. Svoje komentare i mišljenja vezano uz ažuriranje troškovnog modela dostavili su; HT, A1 Hrvatska d.o.o. i Telemach Hrvatska d.o.o.

HAKOM je pristigle komentare analizirao te ih je u najvećoj mogućoj mjeri uzeo u obzir kod izrade konačne verzije ažuriranog Troškovnog modela i određivanja cijena reguliranih veleprodajnih usluga iz ove odluke. Komentari i prijedlozi operatora pristigli u javnom pozivu te odgovori HAKOM-a nalaze se u Privitku 2Odgovori na pristigle komentare, a koji su sastavni dio ove odluke. U okviru javnog poziva, osim prijedloga i komentara vezano uz ažuriranje Troškovnog modela, operatori nisu iznijeli nikakve prijedloge vezano uz sam način i postupak određivanja cijena.

Nastavno na sve navedeno, te uzimajući u najvećoj mogućoj mjeri u obzir prijedloge i komentare operatora pristigle tijekom javnog poziva, HAKOM je cijene veleprodajnih usluga iz točke I. ove odluke odredio na način da je zadržana postojeća struktura predmetnih cijena već određena odlukom KLASA: UP/I-344-01/20-05/04, URBROJ: 376-05-1-21-27 iz veljače 2021., odnosno zadržane su sve pretpostavke koje su vrijedile i prilikom donošenja navedene odluke o cijenama. Također je bitno istaknuti da su cijene veleprodajnih usluga određene kao prosjek troška odgovarajućih usluga iz ažuriranog Troškovnog modela za godine 2024, 2025 i 2026.

Najvažnije pretpostavke koje su vrijedile prilikom donošenja postojećih odluka o cijenama su opisane dalje u nastavku.

Pretpostavke za određivanje cijene usluge izdvojenog pristupa lokalnoj petlji na temelju bakrene parice (LLU)

Određuje se jedinstvena cijena LLU usluge i naknade za korištenje bakrene pristupne mreže kao dio cijene usluge bitstream pristupa putem bakrene pristupne mreže kada se DSLAM nalazi na staroj CO lokaciji ili FTTN lokaciji. Pri tom, trošak LLU usluge se računa na način da se uzimaju u obzir troškovi bakrenih parica duljine do 2300 m, tj. parica koje omogućavaju silaznu brzinu (brzinu u smjeru prema korisniku, eng. download) od barem 8 Mbit/s, u područjima pokrivanja MDF-ova na kojima se koristi LLU usluga. Nadalje, trošak bakrene pristupne mreže, koji se uzima u obzir kod određivanja naknade za korištenje bakrene pristupne mreže kao dijela cijene usluge bitstream pristupa koja se pruža putem bakrene mreže za slučaj kada je DSLAM smješten na staroj CO lokaciji ili FTTN lokaciji, određuje se na način da se uzme ponderirani prosječni trošak (eng. weighted average) bakrene pristupne mreže u područjima pokrivanja MDF-ova na kojima se koristi LLU usluga i bakrene pristupne mreže u područjima pokrivanja MDF-ova na kojima se ne koristi LLU usluga uz sljedeće uvjete:

• u obzir se uzima trošak bakrenih parica duljine do 2300 m koje omogućuju prijenosne brzine u silaznom smjeru barem od 8 Mbit/s;

• težinski faktori (ponderi) jednaki su udjelu bitstream linija u području pokrivanja MDF-ova na kojima se koristi LLU usluga, odnosno u području pokrivanja MDF-ova na kojima se ne koristi LLU usluga.

Na temelju tako dobivenih troškova, određuje se jedinstvena veleprodajna cijena LLU usluge i naknade za korištenje bakrene pristupne mreže kao dijela cijene usluge bitstream pristupa putem bakrene mreže u slučaju kada se DSLAM nalazi na staroj CO ili FTTN lokaciji i to kao ponderirani prosjek ta dva troška gdje su težinski faktori (ponderi) jednaki udjelu LLU, odnosno bitstream veleprodajnih linija u ukupnom broj veleprodajnih linija (bitstream pristup + LLU).

Tablica 1-Jedinični trošak i cijena LLU usluge (Izvor: Troškovni model)

USLUGA

Jedinica

2024

2025

2026

Prosjek 2024-2026

Access.LLU.Wholesale - Local Access Lines - Market 3A.Access

EUR / Mjesečno / Liniji

4,99

5,36

6,02

5,29

Access.Copper.Wholesale - Central Access Lines - Market 3B.Access

6,09

6,01

5.96

6,02

Jedinstvena cijena LLU usluge i naknade za korištenje bakrene pristupne mreže kao dijela cijene usluge bitstream pristupa (ponderirani prosjek)

5,90

5,93

5,96

5,74

Pretpostavke za određivanje cijene usluge pristupa pasivnoj pristupnoj svjetlovodnoj mreži na lokaciji distribucijskog čvora (FA PON)

Jedinični troškovi veleprodajnih usluga su jako osjetljivi na predviđanje potražnje u budućem razdoblju. Drugim riječima ako se prognozira viša potražnja u budućnosti, to kao rezultat donosi niže jedinične troškove i obrnuto. Stoga je vrlo važno pravilno prognozirati taj podatak, kako bi se izbjegla situacija prekomjernog povrata troškova u slučaju neopravdano visokih cijena kao rezultat procjene niže potražnje, ali i situacija s neopravdano nižim cijenama kojima se ne bi u potpunosti nadoknadili troškovi u slučaju procjene više razine potražnje od realne.

Kao ulazni podatak u Troškovnom modelu HAKOM je, jednako kao i pri određivanju trenutno važećih cijena veleprodajnih usluga putem svjetlovodne mreže HT-a, koristio alternativne podatke o procijenjenoj potražnji za uslugama na svjetlovodnim pristupnim mrežama za razdoblje nakon 2022. umjesto podataka o potražnji koje je dostavio HT u postupku prikupljanja podataka. Naime, umjesto podataka koje je dostavio HT, potražnja se izračunala kao postotak korisničkih jedinica s aktivnim svjetlovodnim linijama u odnosu na ukupan broj korisničkih jedinica pokrivenih svjetlovodnom mrežom (dalje: take-up). Ti alternativni podaci o potražnji koji su uneseni u Troškovni model za razdoblje nakon 2022. izračunati su temeljem pretpostavke da učinkoviti operator mora imati take up svjetlovodne pristupne mreže u 2027. od barem 45% na komercijalnim područjima, odnosno 60% na mrežama koje će se graditi uz pomoć sredstava državnih potpora iz ONP-a.

Pretpostavka o take up-u od 45% na komercijalnim područjima je prema mišljenju HAKOM-a prilično konzervativna budući da je u zemljama članicama Europske Unije (EU27) prosječni take up već sada iznad 50%[4] i stalno raste, dok je take up od 60% na nekomercijalnim područjima temeljen na specifičnostima projekata koji se financiraju sredstvima državnih potpora te činjenicom da se na tim područjima ne očekuje gradnja paralelnih infrastruktura drugih operatora na koje bi se mogao spojiti dio korisnika i time smanjiti take up na HT-ovoj svjetlovodnoj mreži. Osim navedenih pretpostavki na osnovu kojih je izračunata potražnja za uslugama putem HT-ove svjetlovodne mreže, u Troškovnom modelu je zadržana i pretpostavka da će se potpuna migracija na svjetlovodnu mrežu završiti od 2030. nadalje (Opcija A u Troškovnom modelu).

Veleprodajna cijena za FA PON uslugu određena je na temelju rezultata troškova veleprodajne usluge Access.FTTH - Unbundled at DN level (PTP) .Wholesale - Local Access Lines - Market 3A.Access iz Troškovnog modela. Struktura same cijene ostaje nepromijenjena, odnosno jednaka je trošku gore navedene veleprodajne usluge iz Troškovnog modela. Također, određene su dvije cijene, s uključenom i bez uključene svjetlovodne instalacije unutar višestambene zgrade, ovisno o tome da li je ista u vlasništvu HT-a ili ne. Nakon toga je izračunata jedinstvena cijena kao prosjek dobivenih cijena za godine 2024, 2025 i 2026.

Potrebno je naglasiti da je HAKOM razmatrao mogućnost da se u izračun troška FA-PON usluge uključi i trošak distribucijskog čvora (koji se trenutno naplaćuje kroz zasebnu naknadu za najam prostora u distribucijskom čvoru).

Stoga je HAKOM na javnom pozivu tražio očitovanje operatora o tome da se trošak prostora u distribucijskom čvoru, koji se trenutno nadoknađuje kroz zasebnu mjesečnu naknadu, nadoknadi na način da se troškovi prostora u distribucijskom čvoru nadoknade kroz uslugu najma niti u distribucijskom čvoru (FA-PON) te da se postojeća mjesečna naknada za najam prostora u distribucijskom čvoru ukine. To bi s jedne strane rezultiralo određenim povećanjem mjesečne naknade za uslugu najma niti jer bi se trošak prostora u distribucijskom čvoru prenio na uslugu najma niti, dok bi se s druge strane pojednostavnio sustav mjesečnih naknada.

Na javnom pozivu operatori su se izjasnili ili da žele da se zadrži zasebna naknada za najam prostora u distribucijskom čvoru ili se nisu mogli izjasniti dok se točno ne definiraju stavke koje ulaze u izračun troška najma prostora distribucijskog čvora koji bi se dodijelio na FA-PON uslugu. Naime, operatori su na javnom pozivu istaknuli da se uz uslugu najma prostora u distribucijskom čvoru dodatno naplaćuju i određene jednokratne naknade kojima se nadoknađuju neki troškovi distribucijskog čvora. Stoga bi bilo potrebno jasno definirati koji troškovi se nadoknađuju naplatom naknade za najam prostora zbog izbjegavanja dvostruke nadoknade troškova. HAKOM je uzimajući u obzir komentare operatora na javnom pozivu te uzimajući u obzir odredbe mjerodavne standardne ponude[5] koje potvrđuju navode operatora, zaključio da će se ostaviti na snazi isti sustav naplate po kojem će se trošak prostora u distribucijskom čvoru nastaviti naplaćivati kroz zasebnu mjesečnu naknadu, a koju će HAKOM odrediti naknadno u zasebnom postupku.

Tablica 2-Cijene FA-PON usluge

Usluga

Jedinica

2024

2025

2026

Prosjek 2024-2026

FA PON sa svjetlovodnom instalacijom zgrade

EUR / Mjesečno / liniji

6,81

6,96

7,08

7,00

 

FA PON bez svjetlovodne instalacije u zgradi

5,95

6,09

6,21

6,16

Cijena najma kućne svjetlovodne instalacije u prostoru krajnjeg korisnika

0,35

0,36

0,36

0,35

Pretpostavke za određivanje naknade za korištenje bakrene pristupne mreže

Trošak bakrene pristupne mreže, koji se uzima u obzir kod određivanja naknade za korištenje bakrene pristupne mreže kao dijela cijene usluge bitstream pristupa koja se pruža putem bakrene mreže za slučaj kada je DSLAM smješten na staroj CO lokaciji ili FTTN lokaciji, a posebno za slučaj FTTC rješenja kada se DSLAM nalazi u novom FTTC čvoru, određuje se na način da se uzme ponderirani prosječni trošak (eng. weighted average) bakrene pristupne mreže u područjima pokrivanja MDF-ova na kojima se koristi LLU usluga i bakrene pristupne mreže u područjima pokrivanja MDFova na kojima se ne koristi LLU usluga uz sljedeće uvjete:

• u obzir se uzima trošak bakrenih parica duljine do 2300 m koje omogućuju prijenosne brzine u silaznom smjeru barem od 8 Mbit/s

• težinski faktori (ponderi) jednaki su udjelu bitstream linija u području pokrivanja MDF-ova na kojima se koristi LLU usluga, odnosno u području pokrivanja MDF-ova na kojima se ne koristi LLU usluga.

Na temelju tako dobivenih troškova, određuje se jedinstvena veleprodajna cijena LLU usluge i naknade za korištenje bakrene pristupne mreže kao dijela cijene usluge bitstream pristupa putem bakrene mreže u slučaju kada se DSLAM nalazi na staroj CO ili FTTN lokaciji i to kao ponderirani prosjek ta dva troška gdje su težinski faktori (ponderi) jednaki udjelu LLU, odnosno bitstream veleprodajnih linija u ukupnom broju veleprodajnih linija (bitstream pristup + LLU).

Tablica 3- Jedinični trošak i cijena LLU usluge (Izvor: Troškovni model)

USLUGA

Jedinica

2024

2025

2026

Prosjek 2024-2026

Access.LLU.Wholesale - Local Access Lines - Market 3A.Access

EUR / Mjesečno / Liniji

4,99

5,36

6,02

5,29

Access.Copper.Wholesale - Central Access Lines - Market 3B.Access

6,09

6,01

5.96

6,02

Jedinstvena cijena LLU usluge i naknade za korištenje bakrene pristupne mreže kao dijela cijene usluge bitstream pristupa (ponderirani prosjek)

5,90

5,93

5,96

5,74

HAKOM je definirao posebnu naknadu za pristupnu mrežu kada se DSLAM nalazi u FTTC čvoru koja je za cca 25% viša od naknade za pristup mreži kada se DSLAM nalazi na CO/FTTN lokaciji, čime HAKOM želi potaknuti HT na daljnje skraćivanje dugačkih bakrenih petlji.

Pretpostavke za određivanje naknade za korištenje širokopojasnog porta na DSLAM-u

Naknada za korištenje širokopojasnog porta na DSLAM-u u slučaju kada je DSLAM smješten na staroj CO lokaciji ili na lokaciji FTTN čvora jednaka je ponderiranom prosječnom trošku jediničnih troškova Broadband.Copper–ADSL.Wholesale.Broadband i Broadband.Copper–VDSL.Wholesale. Broadband usluga. U slučaju kada se DSLAM nalazi na lokaciji FTTC čvora, naknada za korištenje širokopojasnog porta na DSLAM-u jednaka je jediničnom trošku Broadband.Copper-VDSL. Wholesale.Broadband usluge.

Pretpostavke za određivanje naknade za korištenje svjetlovodne pristupne mreže

Naknada za korištenje svjetlovodne mreže obuhvaća troškove svjetlovodne pristupne mreže od krajnjeg korisnika do OLT-a (ne uključujući OLT). Kod određivanja te naknade, jednkao kao i kod naknade za FA-PON uslugu važna je potražnja za uslugama putema svjetlovodne pristupne mreže za čije određivanje su korištene iste pretpostavke o take up-u kao i kod FA-PON usluge.

S obzirom na različite arhitekture koje postoje u HT-ovoj svjetlovodnoj pristupnoj mreži u smislu do koje točke u mreži doseže svjetlovodna nit, HAKOM je odredio tri različite naknade za korištenje svjetlovodne pristupne mreže:

• naknada za korištenje svjetlovodne pristupne mreže za slučaj FTTH rješenja (kada se na cijelom putu između OLT-a i opreme u vlasništvu HT-a koja se nalazi u prostoru krajnjeg korisnika signal prenosi svjetlovodnom niti). U slučaju FTTH rješenja određuju se dvije naknade ovisno o tome je li u naknadu uključeno korištenje svjetlovodne instalacije unutar višestambene zgrade Također, određuju se naknade za korištenje svjetlovodne instalacije u stanu krajnjeg korisnika te ONT-a, koje se plaćaju ovisno o tome jesu li ti resursi dio usluge bitstream pristupa, odnosno koristi li ih operator korisnik od HT-a ili ih osigurava sam;

• naknada za korištenje svjetlovodne pristupne mreže za slučaj FTTB rješenja (svjetlovodna nit se proteže od OLT-a do DSLAM-a koji se nalazi u prostoru zgrade u kojoj se nalazi krajnji korisnik, a signal se od DSLAM-a do krajnjeg korisnika prenosi putem VDSL, odnosno G.fast tehnologije). Određuje se i naknada za najam G.Fast uređaja; te

• naknada za korištenje svjetlovodne pristupne mreže za slučaj FTTDP rješenja (svjetlovodna nit se proteže od OLT-a do DSLAM-a koji se nalazi u DP-u na koji je spojen krajnji korisnik putem bakrene parice, a signal se od DSLAM-a do krajnjeg korisnika prenosi putem VDSL, odnosno G.fast tehnologije). Određuje se i naknada za najam G.Fast uređaja.

Tablica 4 - Jedinične cijene za veleprodajne usluge pristupa svjetlovodnoj mreži  (Izvor: Troškovni model)

Usluga

Jedinica

2021

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Access FTTH Wholesale - Central Access Lines - Market 3B.Access

EUR / Mjesečno / Linija

8,18

8,76

9,03

9,22

9,41

9,56

9,69

Access FTTB Wholesale - Central Access Lines - Market 3B.Access

EUR / Mjesečno / Linija

7,42

8,03

8,28

8,47

8,66

8,81

8,93

Access FTTDP Wholesale - Central Access Lines - Market 3B.Access

EUR / Mjesečno / Linija

6,81

7,67

7,93

8,13

8,38

8,66

8,99

Pretpostavke za određivanje naknade korištenje širokopojasnog porta na OLT-u

Naknada za korištenje širokopojasnog porta na OLT-u određena je na temelju rezultata Troškovnog modela, odnosno jediničnih troškova Broadband.Fibre.Wholesale.Broadband usluge. Ta naknada je jednaka za FTTH, FTTB i FTTDP rješenje.

Pretpostavke za određivanje cijena usluge najma svjetlovodne niti bez prijenosne opreme (dark fibre)

HAKOM je odredio jedinstvenu cijenu bez obzira u kojem dijelu mreže HT-a se ista pruža (pristupna ili prijenosna mreža) iz razloga jednostavnosti primjene i izbjegavanja budućih sporova koji bi se mogli očekivati u vezi toga koja cijena se primjenjuje, ukoliko bi postojale dvije cijene.

Jedinstvena cijena je utvrđena na sljedeći način. Prvo je na osnovu jediničnih troškova usluge (Dark Fibre – prijenosna mreža i Dark Fibre – pristupna mreža) izračunata prosječna cijena po godinama (kao ponderirani trošak između jediničnih troškova u pristupnoj i prijenosnoj mreži). Nakon toga je izračunata jedinstvena cijena kao prosjek dobivenih cijena za godine 2024, 2025 i 2026.

Tablica 5-Cijena usluge najma svjetlovodne niti bez prijenosne opreme

Usluga

Jedinica

2024

2025

2026

Prosjek 2024-2026

Najam svjetlovodne niti bez prijenosne opreme (dark fibre)

EUR/nit/m/mjesečno

0,017

0,017

0,018

0,017

Slijedom svega navedenog, HAKOM je temeljem članka 16. stavka 1. točke 4. i članka 107. stavak 1. ZEK-a odlučio kao u izreci ove odluke.

Sukladno članku 30. ZEK-a o ovom prijedlogu provest će se javno savjetovanje.

 

Predsjednik Vijeća

 

Tonko Obuljen

Privitak 1: Dokument „Izvještaj o ažuriranju BU LRIC+ modela“

Privitak 2: Odgovori na komentare pristigle na javnom pozivu

[*] Nepromjenjivi dio naknade uključuje naknadu za korištenje svjetlovodne pristupne mreže, naknadu za korištenje širokopojasnog porta na OLT-u i naknadu za nepromjenjivi dio naknade za korištenje kapaciteta prijenosne i jezgrene mreže

[*] Nepromjenjivi dio naknade uključuje naknadu za korištenje svjetlovodne pristupne mreže, naknadu za korištenje širokopojasnog porta na OLT-u i naknadu za nepromjenjivi dio naknade za korištenje kapaciteta prijenosne i jezgrene mreže

[*] Nepromjenjivi dio naknade uključuje naknadu za korištenje svjetlovodne pristupne mreže, naknadu za korištenje širokopojasnog porta na OLT-u i naknadu za nepromjenjivi dio naknade za korištenje kapaciteta prijenosne i jezgrene mreže

[*] Nepromjenjivi dio naknade uključuje naknadu za korištenje svjetlovodne pristupne mreže, naknadu za korištenje širokopojasnog porta na OLT-u i naknadu za nepromjenjivi dio naknade za korištenje kapaciteta prijenosne i jezgrene mreže

[1] Odlukom KLASA: UP/I-344-01/20-05/04, URBROJ: 376-05-1-21-28 su određene veleprodajne naknade za usluge veleprodajnog širokopojasnog pristupa na DSLAM/OLT razini

[2] U ukupan broj priključaka su uključene sve maloprodajne usluge koje su sastavni dio maloprodajnog tržišta širokopojasnog pristupa sukladno Analizi tržišta

[3] Prikazani su priključci alternativnih operatora koji nisu dio HT grupe

[4]Izvor: https://www.ftthcouncil.eu/knowledge-centre/all-publications-and-assets/1707/european-ftth-b-market-panorama-2023

[5] Standardna ponuda HT-a za uslugu pristupa pasivnoj pristupnoj svjetlovodnoj mreži na lokaciji distribucijskog čvora za svjetlovodne distribucijske mreže (FA-PON)

  • Odaberite sekciju kako biste vidjeli amandmane i komentare.