Pripremam raspravu
Javna rasprava - Određivanje jednokratnih naknada na tržištu M3b - izmjena SP HT d.d. za uslugu veleprodajnog širokopojasnog pristupa i SP HT d.d. za uslugu hibridnog širokopojasnog pristupa - DRUGI KRUG
Opis rasprave
Datum otvaranja rasprave: 27. rujna 2022. 15:00
Datum zatvaranja rasprave: 10. listopada 2022. 16:00
Uključi prikaz broja:

Br.

Ispitanik

Zaprimljeni komentari-Određivanje jednokratnih naknada na tržištu M3b - izmjena SP Hrvatskog Telekoma d.d. za uslugu veleprodajnog širokopojasnog pristupa i SP Hrvatskog Telekoma d.d. za uslugu hibridnog širokopojasnog pristupa

  1.  

A1

 

A1 ponavlja komentare navedene od točke 1 do 7 u komentarima na prijedlog odluke o izmjenama jednokratnih naknada na tržištu M3a u Standardnoj ponudi FA-PON i Standardnoj ponudi za uslugu izdvojenog pristupa lokalnoj petlji.

  1.  

A1

A1 smatra da je aktivnost NBSA aktivacije na postojećoj parici za postojećeg korisnika pogrešno i sasvim neopravdano izjednačena s aktivnostima koje se odrađuju kod naknade pod nazivom NBSA aktivacija na postojećoj parici (novi korisnik). Prema definiciji postojećeg korisnika iz standardne ponude HT-a, u slučaju ove jednokratne naknade radi se o krajnjem korisniku „koji u trenutku podnošenja zahtjeva već koristi uslugu širokopojasnog pristupa bez obzira ostvaruje li Osnovni pristup mreži putem usluge HT-a ili putem usluge Operatora korisnika“, što znači da je navedeni korisnik već spojen na širokopojasni port na DSLAM uređaju te nije potrebna dodatna aktivnost na MDF lokaciji koja je navedena za ovu naknadu. Kod promjene operatora za korisnika koji već koristi uslugu širokopojasnog pristupa putem bakrene mreže HT-a (bez obzira pruža li mu uslugu trenutno HT ili neki drugi operator putem veleprodajne BSA usluge) nije potrebno novo prespajanje/ožičenje na lokaciji MDF-a ili ODF-a jer navedeni korisnik i dalje ostaje u mreži HT-a na istom širokopojasnom portu na DSLAM uređaju, samo se promet navedenog korisnika u agregacijskoj mreži HT-a usmjerava prema odgovarajućoj točki predaje prometa, ovisno o razini ostvarenog pristupa operatora korisnika s mrežom HT-a. S obzirom da čak 78% ukupnog trajanja aktivnosti otpada na aktivnost povezanu uz rad na MDF lokaciji, potrebno je iznos predmetne jednokratne naknade korigirati na način da odražava isključivo one aktivnosti koje se stvarno i odrađuju od strane HT-ovih zaposlenika.

  1.  

A1

A1 ukazuje da kod usluge NBSA aktivacije  na postojećoj parici za novog krajnjeg korisnika neće u 100% slučajeva biti potreban odlazak na lokaciju MDF-a kako je trenutno predviđeno izračunom iznosa jednokratne naknade. Naime, u mreži HT-a postoje određene FTTN i FTTC lokacije na kojima nije moguće koristiti MSAN POTS portove na DSLAM uređajima pa će na takvim lokacijama HT-ovi maloprodajni korisnici koji koriste isključivo govornu uslugu već unaprijed biti spojeni na širokopojasni port. U slučaju zaprimanja zahtjeva za NBSA uslugu za navedene korisnike, iako se prema definiciji iz standardne ponude HT-a radi o novim korisnicima na postojećoj parici, neće biti potrebno odlaziti na lokaciju MDF-a s obzirom da korisnike nije potrebno prebacivati na novi port na DSLAM uređaju. Stoga je potrebno korigirati iznos i ove jednokratne naknade kako bi se na odgovarajući način uzele u obzir i spomenute situacije.

  1.  

A1

A1 smatra da nije jasno na što se odnosi predmetni iznos od 0,59 kn za aktivnost promjene brzine, a posebno zbog navoda HAKOM-a „da se aktivnosti u SMC-u trebaju odrađivati u cijelosti automatizirano u IT sustavima, bez angažiranja ljudskog rada“. Kako se u dokumentu iz Privitka 1 za predmetnu naknadu navode samo zadaci u SMC-u bez navođenja bilo kakvih dodatnih aktivnosti, potrebno je pojasniti od kuda dolazi navedeni iznos, a s obzirom i na činjenicu da se do sada promjene brzine nisu naplaćivale od strane HT-a (tj. iznos naknade je iznosio 0 kn). Dodatno, prema prijedlogu odluke iznos jednokratne naknade za promjenu brzine na FTTH uslugama i dalje iznosi 0 kn pa je i stoga nejasno koja se to točno aktivnost naplaćuje kod predmetne naknade za usluge na bakrenoj mreži, a istu nije potrebno odraditi za FTTH usluge.

  1.  

A1

Budući da se već deaktivacijom NBSA usluge u SMC-u onemogućuje daljnje korištenje NBSA usluge od strane operatora korisnika, A1 pretpostavlja da je HT u svrhu učinkovitijeg korištenja ograničenih resursa (u ovom slučaju HT tehničara na terenu), vjerojatno organizirao rad svojih zaposlenika na način da se fizičko odspajanje neaktivnog korisnika na lokaciji MDF-a (isključivanje sa širokopojasnog porta) odrađuje u trenutku kada zaposlenik HT-a obavlja neku drugu aktivnost na toj istoj lokaciji. S obzirom da vožnja do lokacije predstavlja čak 50% iznosa predmetne naknade, A1 smatra kako je navedenu deaktivacijsku naknadu potrebno korigirati na način da ona u sebi ne sadrži aktivnost vožnje do lokacije MDF-a, s obzirom da se u praksi u barem 80% slučajeva fizičko odspajanje na DSLAM portu odvija u sklopu neke druge jednokratne aktivnosti koju obavlja HT-ov zaposlenik na predmetnoj lokaciji, a koja u sebi već sadrži aktivnost vožnje do lokacije MDF-a.

  1. 2

A1

Komentar za naknadu za ponovnu aktivaciju NBSA nakon privremenog isključenja isti je kao i za jednokratnu naknadu za promjenu brzine u 4. komentaru.

  1.  

A1

Iznos naknade za prijelaz s BSA na naked BSA nikako ne može biti veći od iznosa naknade za aktivaciju NBSA usluge na postojećoj parici za novog korisnika. Krajnji korisnik kojem je operator korisnik već pružao maloprodajnu uslugu putem BSA usluge već je spojen na širokopojasni port na DSLAM uređaju i jedina dodatna aktivnost koju bi HT-ov zaposlenik eventualno trebao odraditi na lokaciji MDF-a je odspajanje korisnika s MSAN POTS porta na koji je bio spojen u svrhu korištenja govorne (ili WLR) usluge za vrijeme korištenja BSA usluge. S obzirom na aktivnosti koje je potrebno obaviti prilikom prijelaza s BSA na NBSA uslugu, iznos predmetne jednokratne naknade bi se trebao kretati negdje u rasponu iznosa naknade za aktivaciju postojećeg korisnika na postojećoj parici i iznosa naknade za aktivaciju novog korisnika na postojećoj parici, ali nikako iznad toga iznosa. Dodatna potvrda da iznos predmetne naknade nije ispravno određen proizlazi i iz činjenice da je u dokumentu iz Privitka 1, u popisu potrebnih zadataka navedeno da je za predmetnu naknadu potrebno obaviti 1 ožičenje na MDF-u ili ODF-u, dok je prema istom dokumentu npr. za jednokratnu naknadu za prijelaz s ULL-a na NBSA potrebno obaviti 2 ožičenja, a u konačnici je predviđeno plaćanje jednakog iznosa za obadvije naknade jer je u popisu pojedinačnih aktivnosti za predmetne naknade navedeno potpuno jednako trajanje svih aktivnosti.

        8.

A1

A1 smatra da je u prijedlogu odluke potrebno posebno navesti da u slučaju naplate naknade za realizaciju i priključenje završne točke mreže na točku raspodjele (izvod pristupne mreže), HT nema pravo dodatno naplatiti jednokratnu naknadu za NBSA aktivaciju na novoj parici, što je danas redovno slučaj. Kako su predmetnom naknadom obuhvaćene sve aktivnosti vezane uz ožičenje na lokaciji krajnjeg korisnika, nije opravdano uz predmetnu naknadu dodatno naplaćivati i jednokratnu naknadu za NBSA aktivaciju na novoj parici koja u sebi također sadrži aktivnosti ožičenja na lokaciji krajnjeg korisnika, jer u navedenom slučaju operator korisnik plaća HT-u dva puta isti trošak. Stoga bi kod realizacije NBSA zahtjeva, u slučaju naplate predmetne naknade, paralelno s istom trebao moći dodatno naplatiti isključivo jednokratnu naknadu za NBSA aktivaciju na postojećoj parici za novog korisnika, s obzirom da ista u sebi ne sadrži aktivnosti ožičenja na lokaciji krajnjeg korisnika već isključivo potrebne aktivnosti na lokaciji MDF-a.

        9.

A1

Za naknade koje se odnose na aktivaciju samostalnih virtualnih kanala za IPTV i VoIP uslugu, A1 ukazuje na iste pogreške koje su iznad navedene za uslugu širokopojasnog pristupa (NBSA) s obzirom da je za realizaciju navedenih samostalnih virtualnih kanala potrebno obaviti jednake aktivnosti kao za uslugu širokopojasnog pristupa.

10.

A1

Naknada za BSA aktivaciju novih korisnika je neopravdano izjednačena s naknadom za NBSA aktivaciju na potpuno novoj parici. Naime, za razliku od NBSA usluge na novoj parici gdje HT zaposlenik ima aktivnosti i kod krajnjeg korisnika (spajanje i označavanje parice na izvodu) i na lokaciji MDF-a (spajanje korisnika na širokopojasni port na DSLAM uređaju), kod BSA aktivacije je situacija bitno drugačija. Da bi BSA usluga bila aktivirana, preduvjet je postojanje govorne usluge na postojećoj parici (osnovni pristup se ostvaruje putem usluge HT-a – bilo putem maloprodaje ili WLR usluge) na kojoj će se aktivirati i BSA usluga. Iz tog razloga, za aktivaciju BSA usluge ne postoji potreba za odlazak na lokaciju krajnjeg korisnika (kako je pogrešno navedeno u dokumentu iz Privitka 1) jer za navedenog korisnika već postoji parica putem koje je realizirana govorna usluga, pa je potrebno obaviti samo aktivnosti na lokaciji MDF-a i SMC-a, tj. identične aktivnosti koje su predviđene za NBSA aktivaciju na postojećoj parici za nove korisnike.

11.

A1

Za uslugu BSA aktivacije za postojeće korisnike kada postoji zasebni port za govornu uslugu u popisu zadataka se ispravno navodi da je potrebno obaviti samo određene aktivnosti u SMC-u, s obzirom da se radi o postojećem korisniku koji je na MDF lokaciji već spojen na širokopojasni port te dodatno na MSAN POTS port za govornu uslugu. Kako se navedene aktivnosti u SMC-u, prema navodima HAKOM-a, obavljaju „u cijelosti automatizirano u IT sustavima, bez angažiranja ljudskog rada“ predmetna naknada se do sada opravdano nije naplaćivala, tj. iznos naknade je bio 0 kn. S druge strane, ovim prijedlogom odluke HAKOM predlaže novi iznos naknade koji je čak veći i od iznosa naknade za BSA aktivaciju kada ne postoji zasebni port za govornu uslugu, odnosno kad je ipak potrebno obaviti određene aktivnosti na MDF lokaciji. A1 smatra a se radi o nekoj pogrešci na strani HAKOM-a, odnosno vjerojatnoj zamjeni podataka za ove dvije naknade. Također je nejasno kako je za predmetnu naknadu moguće imati predviđene aktivnosti koje se odnose na vožnju i rad na MDF lokaciji (u iznosu od čak 82%), ako se u popisu zadataka navode samo zadaci u SMC-u bez potrebe za ožičenjima na MDF ili ODF lokaciji.

12.

A1

Za uslugu FTTH/FTTB/FTTDP aktivacije za postojeće korisnike realizirane na odgovarajućem FTTH ili FTTB/FTTDP rješenju u dokumentu iz Privitka 1 HAKOM u popisu zadataka ispravno navodi da je kod predmetne naknade potrebno obaviti isključivo zadatke u SMC-u, međutim u popisu aktivnosti se navode i određene terenske aktivnosti (s uključenom vožnjom ukupnog trajanja od čak 85%) koje se ne obavljaju kod realizacije predmetnog zahtjeva za postojećeg korisnika. Naime, za realizaciju NBSA zahtjeva za postojećeg korisnika HT zaposlenik ne treba odlaziti na lokaciju distribucijskog čvora jer nije potrebno nikakvo prespajanje korisnika u distribucijskom čvoru, s obzirom da korisnik i dalje ostaje na HT-ovom splitteru te se samo na višem sloju mreže, ovisno o razini pristupa operatora korisnika, odvija preusmjeravanje prometa prema nekoj drugoj točki povezivanja. Za navedene promjene u preusmjeravanju prometa obavljaju se isključivo aktivnosti u SMC-u te je stoga neopravdano u iznos naknade uključiti bilo kakve dodatne terenske aktivnosti, koje se ionako ne odvijaju u praksi.

13.

A1

Slično kao kod deaktivacije u bakrenoj pristupnoj mreži, A1 smatra da se kod usluge FTTH/FTTB/FTTDP deaktivacije fizičko odspajanje korisnika sa splittera u distribucijskom čvoru može obaviti u isto vrijeme kad se obavljaju neke druge aktivnosti na istom distribucijskom čvoru te vrlo vjerojatno HT to u praksi i obavlja na navedeni način. A1 smatra kako nije opravdano iznosom predmetne naknade pretpostaviti da će za svaku FTTH deaktivaciju HT zaposlenik odlaziti/voziti na lokaciju distribucijskog čvora i obavljati isključivo aktivnosti vezane uz deaktivaciju usluge, ako ne bude imao i drugih aktivnosti na tom istom distribucijskom čvoru. Stoga A1 smatra da bi bilo opravdano korigirati iznos predmetne naknade na način da ista uključuje terenske aktivnosti na lokaciji distribucijskog čvora, ali bez uključivanja troškova vožnje do lokacije s obzirom da će se HT zaposlenik do navedene lokacije voziti zbog odrađivanja neke druge (aktivacijske) aktivnosti.

14.

A1

U slučaju donošenja konačne odluke prema kojoj bi, unatoč svim dostavljenim komentarima i dalje došlo do značajnog povećanja jednokratnih naknada, A1 traži da HAKOM odredi datum primjene novih iznosa jednokratnih naknada najranije u roku od 6 mjeseci od donošenja konačne odluke, a nikako ranije od 1.1.2023. Ovo je izrazito bitno kako bi operatori korisnici na vrijeme stigli reagirati na predloženo povećanje naknada te u svoje redovno poslovanje, kao i planove za sljedeće godine, uračunati dodatni veleprodajni trošak koji bi nastao kao posljedica povećanja veleprodajnih naknada. Dodatno, HAKOM mora osigurati da se primjena novih veleprodajnih naknada u isto vrijeme počne primjenjivati i u MST-u za maloprodajne pakete HT-a.

15.

TELEMACH

Glavni parametar za izračun jednokratnih naknada – trošak sata rada zaposlenika HT-a nije poznat, određen čak niti odrediv iz prijedloga odluke. Ističe kako operatori nemaju uvid niti saznanja o kojem se to točno internom trošku sata rada zaposlenika HT-a radi, odnosno koliko on iznosi, uslijed čega provjerljivost, transparentnost i opravdanost prijedloga izračuna jednokratnih naknada naprosto nije moguća.

Niti za dio aktivnosti čiji trošak je sastavni dio jednokratnih naknada za uspostavu pristupa na pristupnim točkama a koje obavljaju vanjski izvođači nije jasno koji je točno trošak vanjskih izvođača te na koji način i u kojem obujmu je u izračun jednokratnih naknada uključen taj trošak. Napominje kako je od iznimne važnosti transparentno utvrditi da se predmetni troškovi (vanjski izvođač i zaposlenik HT-a) međusobno ne preklapaju, odnosno da se ne uračunavaju dvostruko u istu jednokratnu naknadu, a što iz dostupnog modela na Javnoj raspravi nije vidljivo.

16.

TELEMACH

U prijedlogu odluke HAKOM je utvrdio zaduženja i aktivnosti koje obavljaju regionalne multifunkcionalne terenske grupe (dalje: MFG)  te obrazložio da je u vrijeme potrebno za obavljanje jednokratnih aktivnosti, uvijek kada je to opravdano, uključeno i vrijeme vožnje HT-ovih tehničara do lokacije na kojoj se obavlja određena aktivnost, odnosno zadatak. U svrhu određivanja vremena vožnje, HAKOM je zatražio od HT-a cjelokupni izvještaj o vožnjama svih tehničara po danima za sve dane iz prvog tromjesečja 2022. godine koji su obavljali zadatke i aktivnosti koji su dio jednokratnih aktivnosti za koje se određuju visine naknada u ovom postupku. Zbog nemogućnosti uvida u dostavljene podatke iz izvještaja HT-a i u izračun HAKOM-a, operatori korisnici su zakinuti za relevantne podatke koji su temelj izračuna veleprodajnih naknada koje bi trebali plaćati.

Neovisno o tome, s obzirom na strukturu i organizaciju HT-ovih MFG jedinica, izgledno je kako je HT organizacijski i logistički sposoban s minimalnim utroškom vremena u vožnji odrađivati pojedine veleprodajne zadatke te je stoga potrebno trajanje vožnje tehničara do lokacije definirati kao minimalno. U slučaju neoptimalnog korištenja resursa i manjka optimizacije poslovanja na strani HT-a, financijski teret istog ne bi nikako smjeli snositi operatori korisnici, a regulator bi u tom slučaju trebao osigurati maksimalnu podršku operatorima korisnicima kroz minimalne i opravdane troškove te na taj način potaknuti HT na optimizaciju poslovanja.

Dodatno, jasno je da tehničar u jednom danu radi sve veleprodajne zadatke i aktivnosti (od uključenja/isključenja, otklona kvara, održavanja mreže i dr.), a štoviše odrađuje i prodajne te druge aktivnosti koje nisu vezane uz veleprodaju već uz interne poslovne potrebe HT-a. Zbog toga bi u jednokratne naknade pažljivo morao biti uključen isključivo razmjerni dio troška jedne vožnje koji otpada na konkretnu veleprodajnu aktivnosti, a svakako u jednu veleprodajnu aktivnost ne može biti uključen cijeli trošak vožnje.

Ovdje skrećemo pažnju i na činjenicu da je izvještaj HT dostavljen isključivo za prvo tromjesečje 2022. godine te isto nije usporedivo ni s kojim drugim podacima. Radi transparentnosti i mogućnosti usporedbe, bilo bi potrebno prije prihvaćanja dostavljenog HT izvještaja, zatražiti od HT-a izvještaj za 2019. godinu te od svih operatora korisnika izvještaj naplaćenih jednokratnih naknada u istom periodu po svakoj veleprodajnoj usluzi. Prema dostavljenim podacima s tržišta HAKOM bi morao (i trebao) nedvojbeno utvrditi koliko je zaista bilo pojedinih aktivnosti jednokratnih naknada i kada su iste bile realizirane. Potom se može vidjeti koliko je to različitih aktivnosti koje otpadaju na aktivnosti veleprodajnih usluga koje koriste operatori korisnici bilo izvršeno, i to u jednom danu. Slijedom toga, tek bi se provedbom takve analize moglo precizno izračunati jednokratne veleprodajne naknade.

17.

TELEMACH

Iz obrazloženja prijedloga odluke proizlazi kako HAKOM smatra da se „aktivnosti u SMC-u trebaju odrađivati u cijelosti automatizirano u IT sustavima, bez angažiranja ljudskog rada“. S druge strane, HT je predložio da se uzme u obzir da je u 10% slučajeva potrebna ručna odrada. S obzirom na navedeno, iz odluke ipak nije jasno je li HAKOM, usprkos navedenom stavu prilikom izračuna jednokratnih naknada uvrstio trošak angažiranja ljudskog rada u 10% slučajeva kao što je to bio slučaj prilikom određivanja jednokratnih naknada 2014., a što bi bilo zaista neopravdano. Naime, HT je od 2014. do danas izvršio značajnu digitalizaciju i optimizaciju svojih sustava što uključuje i značajno smanjenje ljudskih resursa pa tako i osoblja koji rade u SMC-u, zbog čega smatra jedino opravdanim u cijelosti iz iznosa jednokratnih naknada u odnosu na aktivnosti SMC-a izbaciti trošak angažiranja ljudskog rada.

        18.

TELEMACH

U obrazloženju prijedloga odluke HAKOM-a stoji kako pozadinski ured veleprodaje ručno korigira podatke u zahtjevu operatora korisnika kada se podaci dostavljeni putem B2B-a ne poklapaju s podacima u HT sustavu.

Skrećemo pažnju da ovakav zaključak nije u potpunosti točan obzirom na postojeću praksu. Ističe kako u slučaju da se podaci operatora korisnika ne poklapaju s podacima u HT sustavu, postavljene postavke B2B sustava HT-a će najprije automatski odbiti zahtjev operatora korisnika, navodeći da je riječ o neispravnom zahtjevu s određenim razlogom odbijanja. U ovom slučaju, ne postoji potreba niti se u praksi događa ručna korekcija podataka.

Nadalje, ako razlog odbijanja neispravno popunjenog zahtjeva nije naveden ili je naveden pogrešan razlog, operator korisnik će u određenim slučajevima od HT-a zatražiti pojašnjenje putem elektroničke pošte. Nakon toga, operator korisnik će, ovisno o odgovoru, poslati novi zahtjev u HT s ispravnim podacima ili možda zahtjev neće uopće poslati nakon prvotnog odbijanja kojeg je odradila automatika.

Dakle, HT-ov pozadinski ured veleprodaje ručno ne korigira podatke u zahtjevu operatora korisnika kada se podaci dostavljeni putem B2B-a ne poklapaju s podacima u HT sustavu, već se zahtjev automatikom odbija. Zbog navedenog, neopravdano je i neosnovano u jednokratne naknade uključiti trošak pozadinskog ureda HT veleprodaje.

        19.

TELEMACH

Jednokratna naknada za nabavku i instalaciju novog preklopnika

Iz objavljenog izračuna jednokratnih naknada za nabavku preklopnika, nabavna vrijednost uređaja prema HT-u preuzeta je iz BU-LRIC+ troškovnog modela, prema kojem izračunu 50% vrijednosti naknade iznosi 34.006,27kn. Međutim, tržišna cijena preklopnika potrebna za ovakvu agregaciju je znatno niža. Prema dostupnim podacima cijena preklopnika (sa 24x1GE i 4x10GE portovima) prema nabavama realiziranim sredinom 2021. godine iznosi 1.368EUR (~10.400kn) bez PDV-a s uključenim AC i DC napajanjem.

Za zaključiti je da je cijena preklopnika uzeta u model predimenzionirana, odnosno više od 6,5 puta skuplja od cijene dostupne na tržištu, čime HT ostvaruje bezrazložan ekstra profit. Obzirom na navedeno, jednokratna naknada ne bi trebala iznositi više od 5.120kn, ako se primijeni osnovno načelo koje je primijenio HAKOM, a sukladno kojem je naknada za operatora korisnika jednaka 50% troškova nabavke i instalacije novog preklopnika. Slijedom toga poziva HAKOM da izvrši korekciju cijene preklopnika uzete u model izračuna, sukladno uvjetima na tržištu prema kojima je preklopnik moguće nabaviti značajno jeftinije od cijene uzete u modelu.

20.

TELEMACH

Mjesečna naknada

Nastavno na prethodni komentar, po istom izračunu kojeg je dostavio HAKOM u Privitku 2, kada se u izračun unesu tržišne vrijednosti preklopnika, mjesečna naknada bi trebala iznositi maksimalno 108 kn. Slijedom toga, poziva HAKOM da sukladno korekciji prema prethodnom komentaru izvrši i korekciju predmetne mjesečne naknade.

Dodatno ukazuje HAKOM-u da, iako se iz dostavljenog modela može uočiti da se mjesečni trošak odnosi na preklopnik, isto nije jasno naznačeno u cjeniku. Slijedom toga, moli HAKOM da u cjeniku izmjeni i dopuni naziv mjesečne naknada na način da ista glasi: „Mjesečna naknada za HT preklopnik“.

21.

TELEMACH

Jednokratna naknada za korištenje para niti u tamponu HT-a

Pozdravlja HAKOM-ov prijedlog da HT ustupi par svjetlovodnih niti na tamponu za jednokratnu naknadu.

No, u modelu izračuna i obrazloženju HAKOM-a uočili su da se predlaže zadržavanje 25% niti HT-a kao rezerva u tampon kabelu. Međutim, navedeni trošak za 25% HT rezerve ne snosi HT nego se isti prenosi na operatora korisnika, što je neopravdano. Kada se iskoristivost tampon kabela u modelu izračuna izmijeni na 100% iskoristivosti, tada se iznos jednokratne naknade za jedan par niti u tamponu snizi sa 431,70kn na 324kn. Slijedom navedenog, poziva HAKOM da izvrši korekciju predmetne naknade.

22.

TELEMACH

Jednokratna naknada za uspostavu pristupa i konfiguraciju linka na DSLAM razini

Za jednokratnu naknadu na DSLAM/OLT razini nije objavljen model izračuna niti je isti vidljiv u detaljnom izračunu jednokratnih naknada u Privitku 2 prijedloga odluke. Upisan je samo iznos od 2.295,73 kn.

Prema opisu HAKOM-a i istaknutim činjenicama po kojima je formirana jednokratna naknada po sučelju, jednostavnim matematičkim putem Telemach je došao do opisanog HAKOM-ovog modela. Iz takvog modela proizlazi da je konfiguracija svih DSLAM-a u mreži gotovo jednaka konfiguraciji jednog DSLAM-a kojeg predlaže HAKOM (a koja iznosi 2.295,73 kn), odnosno iznosi 81,5% udjela od ukupne DSLAM konfiguracije, što je u načelu adekvatno i tvrdnji HT-a da je postupak konfiguracije sučelja uvijek isti i da uključuje konfiguriranje svakog pojedinog DSLAM-a koji je obuhvaćen određenom IP razinom. Dakle, naknada ne ovisi o broju DSLAM-ova, već ovisi o pripremi predloška za konfiguraciju svih DSLAM-ova. To znači da bi konfiguracija jednog DSLAM-a u mreži iznosila gotovo isto koliko konfiguracija svih DSLAM-ova u mreži.

Međutim, kada se konfigurira jedan DSLAM više nije potrebno uložiti istu količinu vremena kao kada se konfigurira više istih ili svih DSLAM-ova u Hrvatskoj.

Predlaže HAKOM-u da izmjeni obračunsku jedinicu za konfiguraciju na DSLAM razini [po sučelju], na način da se ista redefinira kao jednokratna za sve DSLAM-ove u Hrvatskoj.

Ujedno, pretpostavka je da se tržišne cijene jednog čovjek sata (dalje: čs) za vanjske izvođače kreću na razini od 350kn/čs, a isti obuhvaćaju i stanovitu maržu i druge popratne troškove, dok se interni trošak po djelatniku kojeg navodi HAKOM, po procjeni, ne bi trebao kretati u vrijednosti višoj od 110kn/čs (ili ~20.000kn mjesečna plaća). Pritom, ako se uzme u obzir da HT koristi vanjske izvođače za konfiguraciju mreže i u 50% vremena ili poslova (što HAKOM ne navodi ni u obrazloženju niti u modelu) to bi dalo prosjek od 230kn/čs. Iz navedenog proizlazi da je za konfiguraciju ili pripreme konfiguracije jednog sučelja ili predloška za konfiguraciju više DSLAM/OLT sučelja potrebno vrijeme od 9,5 čs ili više od jedan radni dan.

Ako su cijene čs toliko visoke da se radi o ekspertima ili vanjskim stručnjacima, Telemach smatra da je potrebno vrijeme za konfiguraciju i pripremu konfiguracije jednog sučelja (IC) maksimalno 1 sat što predstavlja trošak od 230kn.

Stoga, poziva HAKOM da uzme u obzir da je maksimalni trošak za konfiguraciju interkonekcijskog sučelja (IC) ili pripremu predloška za konfiguraciju DSLAM/OLT-ova (DSLAM) jedan čs ili maksimalno 230kn.

Nadalje, Telemach smatra kako je za pripremu i konfiguraciju pojedinog segmenta mreže (MR) potrebno maksimalno vrijeme od 4 sata, uz stručnjake i vanjske stručnjake, a da se pritom ne koriste automatizirani sustavi ili orkestratori za konfiguraciju mreže, što bi po cijeni od 230kn/čs iznosilo maksimalno 920kn.

Telemach smatra nužnim da HAKOM istraži koristi li HT orkestratore ili skripte i predloške za konfiguraciju mreže čime se znatno smanjuje i taj trošak od 920kn za konfiguraciju segmenta mreže (MR) na razinu od maksimalno 230kn ili jedan čs.

Dodatno, Telemach skreće pozornost na dvije činjenice za koje smatra da ih HAKOM nije uzeo u obzir prilikom izračuna naknada:

Prvo, ako je operator već spojen na nekoj od razina pristupa te želi dodati sučelje za interkonekciju istog tipa kako bi npr. proširio postojeće kapacitete interkonekcije, za aktivnosti potrebne za konfiguriranje takvog sučelja, od strane stručnjaka, bilo bi potrebno utrošiti maksimalno 0,5 čs, što iznosi 115,00kn. Ako se pak radi o promjeni npr. tehnologije pristupa npr. umjesto 1GE ili 10GE sučelja da se spaja 10GE ili100GE sučelje, to je sa stajališta aktivnosti opet na razini maksimalno 1 čs ili 230kn.

Drugo, ako je operator već spojen na nekoj od razina pristupa te se želi povezati na razini koja je bliža krajnjem korisniku, u tom slučaju su DSLAM-i i mrežni segmenti bliže korisniku već konfigurirani i ne bi trebali ulaziti u izračun troška. Ono što je u tom slučaju potrebno odraditi je priprema porta na HT preklopniku od 1čs (230kn). Ako se pak povezivanje vrši izravno na DSLAM/OLT razini, potrebno je pripremiti obrazac za spajanje više DSLAM-a na istoj lokaciji što iznosi 1 čs (230kn) po lokaciji. Obrazac za konfiguraciju DSLAM/OLT-a je isti, kako to navodi HT, odnosno isti je postupak za konfiguraciju više uređaja. Međutim, kako je zbog pristupa na višoj razini konfiguracija DSLAM/OLT-ova već izvršena, smatra da je potrebno dodatno umanjiti vrijeme potrebno za spajanje na toj razini.

Slijedom navedenog, predlaže HAKOM-u da primijeni ranije navedeni udjel kojeg je pokazao Telemach-ov matematički model izračuna udjela vrijednosti konfiguracije DSLAM/OLT-ova od 81,5% što daje 187,5 kn za spajanje već konfiguriranih DSLAM/OLT-ova, a kojima je potrebno konfigurirati samo sučelje za međupovezivanje i to na svim uređajima istog tipa po istom predlošku ili pola od toga samo za dodatno sučelje po uređaju, što iznosi 93,75 kn.

Imajući u vidu sve prethodno izneseno, predlaže da HAKOM usvoji cijene iz izračuna Telemach-a za inicijalnu i dodatnu konfiguraciju ili niže cijene ako iste HAKOM utvrdi po ponovnoj provjeri modela izračuna i podataka koji su korišteni.

23.

TELEMACH

Telemach predlaže novi model pristupa na DSLAM razini kako bi se izbjeglo snošenje nepotrebnih (višestrukih) troškova i to i od strane HT-a i od strane operatora korisnika.

Konkretno, Telemach predlaže da na lokaciji HT-a operator korisnik ima mogućnost odabira da postavi vlastiti preklopnik na lokaciju HT-a umjesto da koristi HT-ov preklopnik. Pritom bi trebalo definirati jednokratnu naknadu za nadzor tijekom pristupa lokaciji HT-a (tzv. virtualnoj kolokaciji) u svrhu montaže preklopnika, koju procjenjuje vremenski na manje od 2h ili u vrijednosti 444kn (prema HT SP za EKI). Operator korisnik bi sukladno potrošnji energije preklopnika plaćao mjesečnu potrošnju električne energije za isti uređaj, bez drugih troškova koje HT nema. Na taj način bi se omogućilo HT-u da ne investira u preklopnike i operatoru korisniku da izbjegne snošenje nepotrebnih troškova predimenzionirane opreme. Pritom bi operator korisnik imao osiguran pristup lokaciji odnosno HT mreži na lokaciji, a što je i u skladu s regulatornom obvezom pristupa mreži određenoj HT-u na M3b tržištu.

Nastavno na obrazloženje HAKOM-a, izuzetak od ovog novog modela bi bio pristup na FTTC lokacijama kod kojih nema tehničke mogućnosti za smještaj preklopnika operatora korisnika. Slijedom svega navedenog, Telemach dostavlja iznos naknada prema predloženom modelu.

24.

TELEMACH

BSA aktivacija (novi korisnici)

Telemach navodi kako tehničar na terenu ne priprema podatke za odlazak na zadatak nego dobiva gotov set podataka kroz karticu zadatka koja mu se dodjeljuje te smatra potrebnim ovu aktivnost izbaciti iz aktivnosti uključenja.

Dodatno, kod aktivacije novih korisnika BS usluge trošak vožnje zauzima udio od 35% aktivnosti u zadacima potrebnim za aktivaciju novog korisnika. Riječ je o vožnji na lokaciju i/ili pješačenju ovisno o lokacijama zadnje točke mreže (ZTM izvod ili kod korisnika) i centrale (dvije vožnje), a sve kako je navedeno u objavljenoj specifikaciji aktivnosti jednokratnih naknada. Obzirom da posljednjih godina HT aktivno radi na uspostavi novih čvorova/uličnih kabineta, Telemach smatra kako nema osnove da je toliko vremena potrebno za odlazak na centralu, odnosno da trošak vožnje zauzima 35%, a obzirom na broj MFG-ova koji pokrivaju pojedino područje.

Ujedno, navodi kako je potrebno izvršiti dopunu obrazloženja prijedloga odluke pojašnjenjem promjena dosadašnjeg aktivacijskog procesa BS korisnika koje opravdavaju poskupljenje uključenja novog korisnika za čak 347%. Naime, ova jednokratna naknada za aktivaciju BS usluge novog korisnika je izjednačena s naknadom za NBSA aktivaciju na novoj parici što prema mišljenju Telemach-a nije opravdano. BS usluga je usluga veleprodajnog širokopojasnog pristupa za Internet uslugu na temelju ADSL/VDSL tehnologije gdje krajnji korisnik ostvaruje osnovni pristup mreži putem usluge HT-a te je time HT-u lakše upravljanje mrežom nego kad je u pitanju NBSA usluga. Slijedom toga, smatra da je korekcija nove naknade nužna.

25.

TELEMACH

BSA aktivacija (postojeći korisnici) kada postoji zasebni port za govornu uslugu

Kako je navedeno u prethodnom komentaru, tehničar na terenu ne priprema podatke za odlazak na zadatak nego dobiva gotov set podataka kroz karticu zadatka koja mu se dodjeljuje, zbog čega je potrebno ovu aktivnost izbaciti iz aktivacije postojeće i nove parice.

Ujedno, smatra potrebnim dopuniti obrazloženje prijedloga odluke pojašnjenjem predložene naknade s obzirom da se ista do sada nije naplaćivala operatorima korisnicima (iznosi 0,00 kn u cjeniku iz Standardne ponude), a sada se predlaže naplata u iznosu od 85,91 kn.

Trošak vožnje kod ove jednokratne naknade zauzima udio od 40% aktivnosti u zadacima potrebnim za aktivaciju postojećeg korisnika, a u zadacima iz objavljene specifikacije proizlazi kako je potrebna samo SMC aktivnost. Stoga je nužno izvršiti korekciju ove naknade.

26.

TELEMACH

BSA aktivacija (postojeći korisnici) kada ne postoji zasebni port za govornu uslugu

Kako je navedeno u prethodnim komentarima, tehničar na terenu ne priprema podatke za odlazak na zadatak nego dobiva gotov set podataka kroz karticu zadatka koja mu se dodjeljuje zbog čega je potrebno ovu aktivnost izbaciti iz aktivacije postojeće i nove parice.

Ujedno, smatra potrebnim dopuniti obrazloženje prijedloga odluke  pojašnjenjem predložene naknade budući da se ista sada naplaćuje operatorima korisnicima u iznosu od 30 kn, a predlaže se povećanje od 129% (68,73 kn). Trošak vožnje na lokaciji i/ili pješačenje ovisno o lokacijama centrale kod ove jednokratne naknade zauzima ogroman udio od čak 50% aktivnosti u zadacima potrebnim za aktivaciju postojećeg korisnika, što Telemach smatra neopravdanim iz razloga što u jednoj vožnji tehničar odradi više zadataka pa nije osnovano da se za BSA aktivaciju novog korisnika troši 35% vremena, a za BSA aktivaciju postojećeg korisnika kada ne postoji zasebni port za govornu usluge troši čak 50% vremena u aktivnostima jednokratne naknade. Slijedom toga, Telemach predlaže korekciju iznosa ove naknade.

27.

TELEMACH

Promjena brzine

Ova jednokratna naknada se do sada nije naplaćivala operatorima korisnicima (iznosi 0,00 kn u cjeniku iz Standardne ponude), a sada se predlaže naplata u iznosu od 0,59 kn. S obzirom da se aktivnost određuje u cijelosti putem automatike bez ikakve aktivnosti HT SMC-a, Telemach smatra kako nema opravdanja za naplatu ove naknade te predlaže njeno brisanje u cijelosti iz prijedloga odluke.

28.

TELEMACH

BSA deaktivacija

S obzirom da se radi o isključenju na centrali, nije jasno niti moguće da na vožnju kod ove naknade odlazi čak 50% vremena. Posebno ukazuje kako se fizičko isključenje na centrali odrađuje na terenu naknadno zajedno s drugim zahtjevima za isključenje tj. grupno za sve operatore, dok se isključenje veleprodajne usluge u HT sustavu vrši aplikativno, i to odmah s obzirom da regulirani rok za deaktivaciju iznosi 1 radni dan. Iz navedenog proizlazi kako je ovdje trošak vožnje potrebno u cijelosti isključiti iz naknade jer HT ne smije dva ili više puta naplatiti isti trošak.

29.

TELEMACH

Preseljenje BSA

Prema opisu zadatka iz objavljene specifikacije aktivnosti jednokratnih naknada vidljivo je kako je u odradu aktivnosti uključen i MDF zadatak aktivacije i deaktivacije, a što nije točno. U praksi kod preseljenja BS usluge odrađuje se odmah zadatak aktivacije na novoj adresi, dok se na staroj adresi/centrali samo aplikativno izvrši deaktivacija tj. isključenje starog porta u HT DIS sustavu sukladno navedenom u prethodnom komentaru. Slijedom toga, potrebna je korekcija iznosa ove naknade.

30.

TELEMACH

Prijelaz s naked BSA na BSA /BSA+WLR

U predmetnom slučaju riječ je o migraciji na istoj ili sličnoj tehnologiji te je ista manje zahtjevna i manje kompleksna u odnosu na prijelaz s ULL usluge na BS uslugu. Trenutno se vrši naplate ove naknade u iznosu od 30,00 kn, a predložena naknada iznosi 92,55 kn (što predstavlja povećanje od čak 209%).

Kako se ovdje radi promjena samo na postojećoj i već aktivnoj parici, iznos ove naknade ne bi trebalo biti veći od novo predloženog iznosa naknade BSA aktivacije za postojećeg korisnika te predlaže korekciju iznosa ove naknade.

31.

TELEMACH

NBSA aktivacija na novoj parici

Kao i u prethodnim komentarima, tehničar na terenu ne priprema podatke za odlazak na zadatak nego dobiva gotov set podataka kroz karticu zadatka koja mu se dodjeljuje zbog čega je potrebno ovu aktivnost izbaciti iz aktivacije postojeće i nove parice.

Dodatno, kod aktivacije novih korisnika NBS usluge trošak vožnje zauzima udio od 35% aktivnosti u zadacima potrebnim za aktivaciju novog korisnika. Riječ je o vožnji na lokaciju i/ili pješačenju ovisno o lokacijama i centrali, a kako je navedeno u objavljenoj specifikaciji aktivnosti jednokratnih naknada.

S obzirom da posljednjih godina HT aktivno radi na uspostavi novih čvorova/uličnih kabineta, nije potrebno toliko vremena za odlazak na čvor/ulični kabinet, uzevši u obzir broj MFG-ova koji pokrivaju pojedino područje. Slijedom toga, predlaže se korekcija iznosa ove naknade.

32.

TELEMACH

NBSA aktivacija na postojećoj parici (postojeći korisnik)

Kao u prethodnim komentarima, tehničar na terenu ne priprema podatke za odlazak na zadatak nego dobiva gotov set podataka kroz karticu zadatka koja mu se dodjeljuje te je stoga potrebno ovu aktivnost izbaciti iz aktivacije postojeće i nove parice.

Ujedno, u predmetnom slučaju riječ je uključenju na već aktivnoj i postojećoj parici te radnja ožičenja na MDF-u u ovom slučaju nije potrebna odnosno ista se u praksi ne vrši niti tehničar izlazi na teren. Ova radnja se odrađuje u cijelosti u sustavu HT-a automatikom kao obična promjena operatora (konfiguracija porta za uslugu operatora korisnika). Zbog prethodno navedenog, ali i činjenice da je u ovu naknadu uključen i trošak vožnje (udio od 50% aktivnosti) kojeg u ovom slučaju niti nema, nužno je izvršiti značajnu korekciju ove naknade.

33.

TELEMACH

Promjena brzine

Do sada se ova jednokratna naknada nije naplaćivala operatorima korisnicima (iznosi 0,00 kn u cjeniku iz Standardne ponude), a sada se predlaže naplata u iznosu od 0,59 kn. Telemach takav prijedlog smatra neopravdanim i predlaže brisanje predložene naknade budući da se aktivnost odrađuje u cijelosti putem automatike bez ikakve aktivnosti HT SMC-a.

34.

TELEMACH

NBSA deaktivacija

Kako je ovdje riječ o isključenju na centrali, nije jasno niti moguće da na vožnju kod ove naknade odlazi čak 50% vremena. Posebno ukazuje kako se fizičko isključenje na centrali odrađuje na terenu naknadno zajedno s drugim zahtjevima za isključenje tj. grupno za sve operatore, dok se isključenje veleprodajne usluge u HT sustavu vrši aplikativno, i to odmah s obzirom na to da regulirani rok za deaktivaciju iznosi 1 radni dan pa je ovdje trošak vožnje potrebno u cijelosti isključiti iz naknade jer HT ne smije dva ili više puta naplatiti isti trošak.

35.

TELEMACH

Ponovna aktivacija NBSA nakon privremenog isključenja

Ova jednokratna naknada se do sada nije naplaćivala (iznosi 0,00 kn u cjeniku iz Standardne ponude), a sada se neopravdano predlaže naplata u iznosu od 0,59 kn s obzirom da se aktivnost odrađuje u cijelosti putem automatike bez ikakve aktivnosti HT SMC-a. Slijedom toga, predlaže brisanje ove nove naknade u cijelosti iz prijedloga odluke.

36.

TELEMACH

Neosnovana prijava kvara s izlaskom tehničara na teren

Telemach podržava sniženje ove jednokratne naknade, no smatra da bi iznos iste trebalo dodatno korigirati u odnosu na trošak vožnje, odnosno da je potrebno dopuniti obrazloženje prijedloga odluke po kojem trošak vožnje i/ili pješačenja na lokaciju čini čak 31% aktivnosti. Naime, Telemach ističe kako isti tehničari na području jedne MFG jedinice (Zagreb-Trešnjevka) pokrivaju iste centrale i rade sve kartice odnosno dnevne zadatke na tim centralama, a centrale su jednako udaljene od početne točke. Štoviše, tehničar se ne vraća na početnu točku, već nastavlja s ostalim zadacima na istom čvoru ili nastavlja put do susjednog na kojoj ima drugi zadatak/karticu. Dakle, i ovdje je nužno uzeti u obzir optimizaciju poslovanja te kako se zadaci jednokratnih aktivnosti zaista i odrađuju na terenu zajedno s drugim aktivnostima vezanim uz aktivnosti održavanja HT mreže, otklona kvara i svih ostalih aktivnosti koje nemaju veze s aktivnostima jednokratnih naknada na veleprodajnoj razini.

37.

TELEMACH

Prijelaz s BSA na naked BSA

U predmetnom slučaju riječ je o migraciji na istoj tehnologiji koja je manje zahtjevna i manje kompleksna u odnosu na prijelaz s ULL usluge na BS uslugu. Predložena naknada predstavlja povećanje u odnosu na postojeću od 209%.

S obzirom da se ovdje radi promjena samo na postojećoj i već aktivnoj parici, iznos ove naknade ni kojem slučaju ne bi trebao biti veći od novo predloženog iznosa naknade BSA aktivacije postojeći korisnik. Slijedom toga, Telemach predlaže značajno smanjenje iznosa ove naknade.

38.

TELEMACH

Prijelaz s UUL-a na naked BSA

Jednokratnu naknadu za prelazak s ULL-a na NBSA bi trebalo ukinuti u potpunosti. Naime, migracija krajnjih korisnika sa ULL-a na NBSA bi se trebala pokrenuti i u potpunosti provesti s obzirom da se time omogućava korištenje vektoring tehnologije na bakru, što zapravo diže kvalitetu propusnosti bakrene mreže na tom području. Navedeno je u interesu krajnjih korisnika zbog mogućeg povećanja brzina širokopojasnog pristupa internetu, ali zapravo je to i u interesu HT-a.

39.

TELEMACH

Prijelaz s WLR-a na naked BSA

Potrebno je pojašnjenje ove stavke s obzirom da je riječ o novoj stavci, koja nije do sada bila navedena niti u jednoj Standardnoj ponudi HT-a. Naime, u praksi se ne koristi migracija s WLR-a na NBSA uslugu, nego je potrebno poslati HT-u zahtjev za uključenje postojeće NBSA parice te se tada naplaćuje naknada za aktivaciju NBSA usluge (postojeća parica). Nejasno je što čini razliku u naplati između aktivacije postojeće NBSA parice i nove naknade za migraciju, odnosno to je ista radnja, za koju se predlaže skuplja naknada. Slijedom toga, Telemach predlaže brisanje ove nove naknade u cijelosti.

40.

TELEMACH

Realizacija i priključenje završne točke mreže na točku raspodjele (izvod pristupne mreže)

Naknada je određena u jedinstvenom iznosu bez obzira radi li se o nadogradnji mreže od 5,50 ili 100 metara. Predlaže se povećanje s 425,00 kn, na 474,39 kn. Nužno je dopuniti obrazloženje prijedloga odluke na način da isto sadrži parametre koje HAKOM uzeo u izračun ove naknade (prosjek duljine nadogradnje mreže do 100 metara ili neki drugi i kako je isti određen).

Ujedno, postavlja se pitanje znači li povećanje cijene predmetne naknade i povećanje točnosti u podacima što će otkloniti slučajeve u kojima HT prvo prihvaća nadogradnju mreže do 100 m, a potom utvrđuje da je mrežu ipak potrebno nadograditi.

41.

TELEMACH

FTTH/FTTB/FTTDP aktivacija (postojeći  korisnik realiziran na odgovarajućem FTTH ili FTTB/FTTDP rješenju)

Kao i u prethodnim komentarima, tehničar na terenu ne priprema podatke za odlazak na zadatak nego dobiva gotov set podataka kroz karticu zadatka koja mu se dodjeljuje te je stoga potrebno ovu aktivnost izbaciti iz aktivacije postojeće i nove parice.

Ujedno, u predmetnom slučaju riječ je uključenju postojećeg korisnika na već aktivnom FTTH pristupu te u ovom slučaju nije potrebna odnosno ista se u praksi ne vrši niti tehničar izlazi na teren. Ova radnja se odrađuje u cijelosti u sustavu HT-a automatikom kao obična promjena operatora (konfiguracija OLT porta za operatora korisnika). Zbog toga, a uzevši u obzir da su u ovu naknadu uključeni i ostali troškovi i aktivnosti iz objavljene specifikacije koje se u praksi ne vrše, nužno je izvršiti značajnu korekciju ove naknade.

42.

TELEMACH

FTTH/FTTB/FTTDP deaktivacija

S obzirom da je ovdje riječ o isključenju na distributivnom čvoru, nije jasno niti moguće da na vožnju kod ove naknade odlazi čak 39% vremena. Posebno ukazuje kako se fizičko isključenje na distributivnom čvoru odrađuje na terenu naknadno zajedno s drugim zahtjevima za isključenje tj. grupno za sve operatore, dok se isključenje veleprodajne usluge u HT sustavu vrši aplikativno, i to odmah s obzirom da regulirani rok za deaktivaciju iznosi 1 radni dan. Zbog prethodno opisanog potrebno je sve troškove uz trošak vožnje u cijelosti isključiti iz naknade jer HT ne smije dva ili više puta naplatiti isti trošak.

43.

TELEMACH

Administrativne naknade

Pozdravlja predloženu nižu cijenu administrativne naknade NBSA/BSA. Administrativna obrada zahtjeva u slučaju neispravnog ili nepotpunog zahtjeva je niža za 54% u odnosu na postojeću, međutim, kod ULL usluge je došlo do povećanja naknade za istu administrativnu uslugu koju odrađuje HT automatika, a ne djelatnik u pozadinskom uredu odjela veleprodaje HT-a. Slijedom toga, Telemach ukazuje na nelogičnost naknade iz prijedloga odluke za ULL i predlaže dodatnu korekciju iznosa ove naknade na 0,59 kn s obzirom da se ista određuje automatikom.

44.

TELEMACH

Primjena novih jednokratnih naknada i ažuriranje MST-a

Generalno smatra da su trenutne cijene već znatno iznad troška HT-a, te da je u svrhu osiguravanja tržišnog natjecanja potrebno iste revidirati, kao i MST model.

Postojeći MST model sadrži nekoliko nelogičnosti i dvojbeno točne ulazne podatke, koji omogućavaju kompanijama kao što je Iskon da nude 20% nižu maloprodajnu cijenu usluga, a prolaze MST iako se radi o povezanom društvu HT-a, odnosno jednom poduzetniku. Zbog navedenog, smatra da je prije izmjene jednokratnih naknada ili bilo kojih drugih naknada, nužno analizirati MST model i otkloniti nelogičnosti koje u istom trenutno postoje.

Točkom 5. izreke prijedloga odluke određen je rok izmjene Standardnih ponuda HT- od 15 dana od donošenja odluke te primjena izmijenjenih odredbi Standardne ponude HT-a u roku od 30 dana od donošenja odluke. S obzirom da se predloženom odlukom značajno mijenjaju iznosi jednokratnih naknada koje su operatori korisnici ukalkulirali te radi osiguranja regulatorne predvidljivosti i mogućnosti usklađenja i prilagodbe poslovanja operatora korisnika, nužno je odrediti značajno dulji rok primjene odluke.

Osim toga, dulji rok za primjenu novih jednokratnih naknada potreban je i s obzirom da je taj period potreban za korekciju Testa istiskivanja marže (dalje: MST) obzirom da su u isti trenutno uvrštene postojeće jednokratne i mjesečne veleprodajne nakade za ULL uslugu i BSA uslugu.

Ovo iz razloga jer se već i u praksi pokazalo da HT u roku definiranom Odlukom HAKOM-a izmijeni jednokratne naknade tako da u Standardne ponude uvrsti najvišu razinu cijena koju operatori korisnici moraju plaćati.

Ako se tek nakon toga pristupi korekciji i ažuriranju modela MST-a pa se utvrdi da određeni maloprodajni paketi HT-a i Iskona ne zadovoljavaju MST, i HT tek potom snizi cijenu jednokratnih naknada, znači da operatori korisnici neopravdano mjesecima plaćaju previsoku cijenu jednokratnih naknada dok HT i Iskon u isto vrijeme prodaju maloprodajne pakete koji imaju negativnu marginu. Na ovaj način se dvostruko šteti konkurentnosti na tržištu i pogoduje HT-u i Iskonu.

Skreće pažnju da se upravo navedena situacija dogodila nakon izmjena mjesečnih naknada veleprodajnih usluga koje su sukladno odluci HAKOM-a bile u primjeni od 1. travnja 2021. godine, a HT je iste snizio od 1. srpnja 2021. godine. U razdoblju od tri mjeseca operatori korisnici su plaćali više cijene mjesečnih naknada veleprodajnih usluga, a za to vrijeme je HT (i Iskon) prodavao maloprodajne proizvode koji nisu u trenutku primjene novih cijena zadovoljili MST.

Kako bi se izbjeglo ponavljanje takve situacije neusklađenosti regulacije na veleprodajnoj i maloprodajnoj razini na štetu operatora korisnika, potrebno je predvidjeti te uključiti u rok primjene ove odluke i vrijeme provjere i testiranja proizvoda reguliranih operatora. Nužno je da HAKOM, radi zaštite tržišnog natjecanja i ciljeva regulacije, osigura istovremenu primjenu novih jednokratnih naknada na veleprodajnoj razini za operatore korisnike i na maloprodajnoj razini za HT Grupu.

Slijedom navedenog, Telemach predlaže odrediti primjenu izmijenjenih odredbi Standardne ponude u roku od 6 mjeseci od donošenja odluke, a u kojem roku će se ažurirati i MST.

45.

HT d.d.

Vezano uz instalaciju novog preklopnika u mreži HT-a, HT smatra kako način izračuna mjesečne naknade odnosno predložena procedura oslobađanja plaćanja mjesečne naknade sve dok Operatori korisnici ne nadoknade buduću vrijednost uplaćenog iznos jednokratne naknade nije u skladu s člankom 61. stavkom 5. ZEK-a, a na kojeg se HAKOM poziva prilikom nametanje regulatornih obaveza. Naime, navedena odredba definira kako HAKOM pri određivanju obaveza mora procijeniti jesu li te obveze razmjene regulatornim načelima pri čemu HAKOM između ostalog mora osobito uzeti u obzir početno ulaganje vlasnika opreme, vodeći pri tome računa o bilo kojem ostvarenom ulaganju i riziku takvog ulaganja, a što po nama ovdje nije slučaj.

HT ne bježi od obveze pružanja bitstream pristupa na DSLAM razini, međutim HT smatra kako u situacijama kada ne postoji tehnička mogućnost direktnog spajanja na DSLAM uređaj na određenoj lokaciji, ni slobodna sučelja na postojećem agregacijskom preklopniku, nije ispravno da se mjesečna naknada računa na način da se trošak instalacije i nabave preklopnika dijeli na jednake dijelove između HT-a i operatora korisnika koji su istovremeno zatražili navedeni pristup, nego bi se trošak trebao dijeliti samo na operatore korisnike koju su zatražili navedeni pristup te zbog kojih se vrši i nabava predmetne opreme.

Navedeni problem, posebno je izražen s obzirom da predložena procedura predviđa oslobađanja od plaćanja mjesečne naknade sve dok operatori korisnici ne nadoknade buduću vrijednost uplaćenog iznos jednokratne naknade u korisnom životnom vijeku uporabe nabavljenog i instaliranog preklopnika. Plastično govoreći, ukoliko mjesečnu naknadu pomnožimo s 12 mjeseci i životnim vijekom preklopnika od 7 godina dobijemo trošak od 118.798,05 HRK te operator korisnik u prvih 7 godina od tog troška snosi samo manji dio u iznosu od 41.900,47 HRK (jednokratna naknada plus 11 mjesečnih naknada), a sav preostali trošak snosi HT čime se nedvojbeno krši članak 61. stavak 5. ZEK-a. 

S obzirom na sve navedeno HT predlaže izračun jednokratne odnosno mjesečne naknade uskladiti na način da predložene cijene osiguraju mogućnost pokrivanja stvarno nastalih troškova.

46.

HT d.d.

U obrazloženju HAKOM-a za iznos naknade u točci 1.7.  od 431,70 polazi od pretpostavke da je 96 nitni tampon kabel iskorišten 75%.

HT je izvršio  provjeru ove pretpostave te je  utvrdio da DIS iz podatka (korištenih i u zadnjem revidiranom računovodstvenom razdvajanju) iskorištenje 96 nitnih tampon kabela iznosi 27 %. Uzeti su podaci broja iskorištenih niti  za sve segmente tampon kabela. Ponderirani prosjek je dobiven prema udjelu pojedinog segmenta u ukupnoj duljini svih segmenata tampon kabela. HT moli HAKOM da umjesto hipotetskih pretpostavki koristi ovu točnu i revidiranu  mrežnu statistiku te sukladno toj statistici korigira izračun.

47.

OT

Aktivnosti Regionalne multifunkcionalne terenske grupe (eng. Multifunctional field group – MFG)

 

Optima drži da bi HAKOM trebao ustrajati na prethodno iznesenom mišljenju i stajalištu te korigirati i prijedlog Odluke na način da se u svim jednokratnim naknadama isključi trošak vožnje i/ili pješačenja i to unatoč tome što je posvetio posebnu pažnju određivanju prosječnog vremena vožnje.

48.

OT

Aktivnosti Centra za upravljanje uslugama (eng. Service managing center - SMC)

Iz obrazloženja prijedloga Odluke HAKOM-a razvidno jest kako HAKOM smatra da se aktivnosti u SMC-u trebaju odrađivati automatizirano u IT sustavima, bez angažiranja ljudskog rada iako je HT predložio da se uzme u obzir da u 10% slučajeva je potrebna ručna odrada. Dakle, nejasno jest da li je HAKOM ovog puta prilikom izračuna jednokratnih naknada ipak izbacio trošak angažiranja ljudskog rada u 10% slučajeva ili ipak možda nije te Optima moli dodatno pojašnjenje.

49.

OT

Aktivnosti pozadinskog ureda veleprodaje

Uzevši u obzir činjenicu da HT Pozadinski ured veleprodaje ručno ne korigira podatke u zahtjevu operatora korisnika kada se podaci dostavljeni putem B2B-a ne poklapaju s podacima u HT sustavu, već se zahtjev automatikom odbija, to je nužno iz svih jednokratnih naknada isključiti trošak Pozadinskog ureda HT veleprodaje.

        50.

OT

BSA aktivacija (novi korisnici)

Optima moli HAKOM da izvrši dopunu obrazloženja prijedloga Odluke s pojašnjenjem iz kojeg će biti razvidno što se to promijenilo u dosadašnjem aktivacijskom procesu BS korisnika da opravdava poskupljenje uključenja novog korisnika i to za čak za 347%

        51.

OT

Aktivacija BSA aktivacija (postojeći korisnici) kada postoji zasebni port za govornu uslugu

Optima moli HAKOM da izvrši dopunu obrazloženja prijedloga Odluke s pojašnjenjem predložene naknade za aktivaciju usluge kod postojećih korisnika kada postoji zasebni port za govornu uslugu obzirom da se ista do sada nije naplaćivala operatorima korisnicima ( iznosi 0,00 kn u cjeniku iz Standardne ponude), a sada se predlaže naplata u iznosu od 85,91 kn.

52.

OT

BSA aktivacija (postojeći korisnici) kada ne postoji zasebni port za govornu uslugu

Optima moli HAKOM da izvrši dopunu obrazloženja prijedloga Odluke s pojašnjenjem predložene naknade za aktivaciju kod postojećih korisnika kada ne postoji zasebni port za govornu uslugu obzirom da se ista sada naplaćuje operatorima korisnicima u iznosu od 30 kn, a predlaže se povećanje od čak 129% (68,73 kn).

53.

OT

Promjena brzine

Ova jednokratna naknada do sada nije naplaćivala operatorima korisnicima ( iznosi 0,00 kn u cjeniku iz Standardne ponude), a sada se predlaže naplata u iznosu od 0,59 kn. Smatra da nema opravdanja za naplatu ove naknade obzirom da se aktivnost određuje u cijelosti putem automatike bez ikakve aktivnosti HT SMC-a. Slijedom toga, predlaže brisanje ove nove naknade u cijelosti iz prijedloga Odluke.

54.

OT

BSA deaktivacija

Obzirom da je ovdje riječ o isključenju na centrali nije jasno, niti moguće da na vožnju kod ove naknade odlazi čak 50% vremena. Posebno ukazujemo kako se fizičko isključenje na centrali odrađuje na terenu naknadno zajedno s drugim zahtjevima za isključenje tj. grupno za sve operatore, dok se isključenje veleprodajne usluge u HT sustavu vrši aplikativno, i to odmah s obzirom na to da regulirani rok za deaktivaciju iznosi 1 radni dan. Slijedom navedenog, evidentno jest, kako je ovdje trošak vožnje potrebno u cijelosti isključiti iz naknade jer HT ne smije dva ili više puta naplatiti isti trošak.

55.

OT

Preseljenje BSA

Prema opisu zadatka iz objavljene specifikacije aktivnosti jednokratnih naknada vidljivo jest kako je u odradu aktivnosti uključen i MDF zadatak aktivacije i deaktivacije, a što nije točno. U praksi kod preseljenja BS usluge odrađuje se odmah zadatak aktivacije na novoj adresi, dok se na staroj adresi/centrali samo aplikativno izvrši deaktivacija tj. isključenje starog porta u HT DIS sustavu sukladno navedenom u prethodnom komentaru.

56.

OT

Prijelaz s naked BSA na BSA /BSA+WLR

U predmetnom slučaju riječ je o migraciji na istoj ili sličnoj tehnologiji te je ista manje zahtjevna i manje kompleksna u odnosu na prijelaz s ULL usluge na BS uslugu. Trenutno se vrši naplate ove naknade u iznosu od 30,00 kn, a predložena naknada iznosi 92,55 kn (što predstavlja povećanje od čak 209%). Obzirom da se ovdje radi promjena samo na postojećoj i već aktivnoj parici smatra da iznos ove naknade ne bi trebao biti veći od novo predloženog iznosa naknade BSA aktivacije za postojećeg korisnika.

57.

OT

NBSA aktivacija na novoj parici

Kod aktivacije novih korisnika NBS usluge trošak vožnje zauzima udio od 35% aktivnosti u zadacima potrebnim za aktivaciju novog korisnika. Riječ je o vožnji na lokaciju i/ili pješačenju ovisno o lokacijama i centrale, a sve kako je navedeno u objavljenoj specifikaciji aktivnosti jednokratnih naknada. Naime, obzirom da posljednjih godina HT aktivno radi na uspostavi novih čvorova/uličnih kabineta, smatramo da nije potrebno toliko vremena za odlazak na čvor/ulični kabinet, a obzirom na broj MFG-ova koji pokrivaju pojedino područje.

58.

OT

NBSA aktivacija na postojećoj parici (postojeći korisnik)

Ujedno, u predmetnom slučaju riječ je uključenju na već aktivnoj i postojećoj parici te radnja ožičenja na MDF-u u ovom slučaju nije potrebna odnosno ista se u praksi ne vrši niti tehničar izlazi na teren. Ova radnja se odrađuje u cijelosti u sustavu HT-a automatikom kao obična promjena operatora (konfiguracija porta za uslugu operatora korisnika). Slijedom toga, a uzevši u obzir činjenicu da je u ovu naknadu uključen i trošak vožnje (udio od 50% aktivnosti) kojeg u ovom slučaju niti nema, nužno je izvršiti značajnu korekciju ove naknade.

59.

OT

Promjena brzine

Ova jednokratna naknada do sada se nije naplaćivala operatorima korisnicima (iznosi 0,00 kn u cjeniku iz Standardne ponude), a sada se predlaže naplata u iznosu od 0,59 kn. Smatra da nema opravdanja za naplatu ove naknade obzirom da se aktivnost određuje u cijelosti putem automatike bez ikakve aktivnosti HT SMC-a. Slijedom toga, predlaže brisanje ove nove naknade u cijelosti iz prijedloga Odluke.

60.

OT

NBSA deaktivacija

Obzirom da je ovdje riječ o isključenju na centrali nije jasno, niti moguće da na vožnju kod ove naknade odlazi čak 50% vremena. Posebno ukazuje kako se fizičko isključenje na centrali odrađuje na terenu naknadno zajedno s drugim zahtjevima za isključenje tj. grupno za sve operatore, dok se isključenje veleprodajne usluge u HT sustavu vrši aplikativno i to odmah s obzirom na to da regulirani rok za deaktivaciju iznosi 1 radni dan. Slijedom navedenog, evidentno jest, kako je ovdje trošak vožnje potrebno u cijelosti isključiti iz naknade jer HT ne smije dva ili više puta naplatiti isti trošak.

61.

OT

Ponovna aktivacija NBSA nakon privremenog isključenja

Smatra da nema opravdanja za naplatu ove naknade obzirom da se aktivnost određuje u cijelosti putem automatike bez ikakve aktivnosti HT SMC-a. Slijedom toga, predlaže brisanje ove nove naknade u cijelosti iz prijedloga Odluke.

62.

OT

Neosnovana prijava kvara s izlaskom tehničara na teren

Optima i kod ove jednokratne naknade moli HAKOM za dopunu obrazloženja prijedloga Odluke po kojem trošak vožnje i/ili pješačenja na lokaciju čini čak 31% aktivnosti. Naime, i ovdje opetovano ističe kako isti tehničari na području jedne MFG jedinice (Zagreb-Trešnjevka) pokrivaju iste centrale i rade sve kartice odnosno dnevne zadatke na tim centralama, a centrale su jednako udaljene od početne točke. Štoviše, neće se tehničar vraćati na početnu točku, već će dalje nastaviti sa ostalim zadacima na istom čvoru ili će nastaviti put do susjednog na kojoj ima drugi zadatak/karticu.

63.

OT

Prijelaz s BSA na naked BSA

U predmetnom slučaju riječ je o migraciji na istoj tehnologiji te je ista manje zahtjevna i manje kompleksna u odnosu na prijelaz s ULL usluge na BS uslugu. Trenutno se vrši naplate ove naknade u iznosu od 30,00 kn, a predložena naknada iznosi 92,55 kn (što predstavlja povećanje od čak 209%). Obzirom da se ovdje radi promjena samo na postojećoj i već aktivnoj parici smatra da iznos ove naknade ni kojem slučaju ne bi trebao biti veći od novo predloženog iznosa naknade BSA aktivacije postojeći korisnik.

64.

OT

Prijelaz s UUL-a na naked BSA

Optima smatra da bi jednokratnu naknadu za prelazak s ULL-a na NBSA trebalo ukinuti u potpunosti. Naime, migracija krajnjih korisnika sa ULL-a na NBSA bi se trebala pokrenuti i u konačnosti u potpunosti provesti s obzirom da se time omogućava korištenje vektoring tehnologije na bakru, što zapravo diže kvalitetu propusnosti bakrene mreže na tom području. Navedeno je u interesu krajnjih korisnika zbog mogućeg povećanja brzina širokopojasnog pristupa internetu, ali zapravo je to i u interesu HT-a.

65.

OT

Prijelaz s WLR-a na naked BSA

S obzirom na to da je riječ o novoj stavci, koja nije dosada bila navedena niti u jednoj Standardnoj ponudi HT-a, Optima prije svega moli HAKOM pojašnjenje navedene stavke. Naime, ovdje Optima ukazuje kako se u praksi ne koristi migracija s WLR-a na naked BS uslugu, nego Optima šalje HT-u zahtjev za uključenje postojeće NBS parice te se tada naplaćuje naknada za aktivaciju NBS usluge (postojeća parica).

66.

OT

Realizacija i priključenje završne točke mreže na točku raspodjele (izvod pristupne mreže)

Naknada za realizaciju i priključenje određena je u jednom jedinstvenom iznosu bez obzira radi li se o nadogradnji mreže od 5, 50 ili 100 metara. Stoga, Optima moli HAKOM za dopunu obrazloženja prijedloga Odluke s parametrima koje je HAKOM uzeo u izračun ove naknade.

67.

OT

FTTH/FTTB/FTTDP aktivacija (postojeći korisnik realiziran na odgovarajućem FTTH ili FTTB/FTTDP rješenju)

U predmetnom slučaju riječ je uključenju postojećeg korisnika na već aktivnom FTTH pristupu te u ovom slučaju nije potrebna odnosno ista se u praksi ne vrši niti tehničar izlazi na teren. Ova radnja se odrađuje u cijelosti u sustavu HT-a automatikom kao obična promjena operatora (konfiguracija OLT porta za operatora korisnika).

 

68.

OT

FTTH/FTTB/FTTDP deaktivacija

Obzirom da je ovdje riječ o isključenju na distributivnom čvoru nije jasno, niti moguće da na vožnju kod ove naknade odlazi čak 39% vremena. Posebno ukazuje kako se fizičko isključenje na distributivnom čvoru odrađuje na terenu naknadno zajedno s drugim zahtjevima za isključenje tj. grupno za sve operatore, dok se isključenje veleprodajne usluge u HT sustavu vrši aplikativno, i to odmah s obzirom na to da regulirani rok za deaktivaciju iznosi 1 radni dan. Slijedom navedenog, evidentno jest, kako je ovdje sve troškove uz trošak vožnje potrebno u cijelosti isključiti iz naknade jer HT ne smije dva ili više puta naplatiti isti trošak.

69.

OT

Administrativne naknade

Optima pozdravlja predloženu nižu cijenu administrativne naknade NBSA/BSA Administrativna obrada zahtjeva u slučaju neispravnog ili nepotpunog zahtjeva koja je niža za 54% u odnosu na postojeću cijenu. Međutim, kod ULL usluge je došlo do povećanja naknade za istu administrativnu uslugu koju odrađuje HT automatika, a ne djelatnik u pozadinskom uredu odjela veleprodaje HT-a. Slijedom toga, predlaže dodatnu korekciju iznosa ove naknade na 0,59 kn

70.

OT

Cjenik uspostave pristupa na DSLAM razini – instalacija novog preklopnika - točka 1.5. prijedloga Odluke

 

 

  1. Jednokratna naknada za nabavku i instalaciju novog preklopnika

Iz objavljenog detaljnog izračuna jednokratnih naknada za nabavku preklopnika vidljivo je da je nabavna vrijednost uređaja prema HT-u preuzeta iz BU-LRIC+ troškovnog modela, prema kojem izračunu 50% vrijednosti naknade iznosi 34.006,27 kn, dok je tržišna cijena preklopnika potrebna za ovakvu agregaciju znatno niža. Prema podacima dostupnim Optimi od strane njenih dobavljača cijena preklopnika (sa 24x1GE i 4x10GE portovima) prema nabavi realiziranoj sredinom 2021. godine iznosi 1.368 EUR (~10.400kn) bez PDV-a sa uključenim AC i DC napajanjem. Iz ovoga se može zaključiti da je cijena preklopnika koja je uzeta u model predimenzionirana, odnosno više od 6,5 puta skuplja. Dakle, jednokratna naknada ne bi trebala iznositi više od 5.120 kn, ukoliko se primijeni osnovno načelo koje je primijenio HAKOM, a sukladno kojem je naknada za operatora korisnika jednaka 50% troškova nabavke i instalacije novog preklopnika. Slijedom toga poziva HAKOM da izvrši korekciju cijene preklopnika

uzete u model izračuna.

  1. Mjesečna naknada

Nastavno na obrazloženje u točki 1 za Jednokratnu naknadu za nabavku i instalaciju novog preklopnika, po istom izračunu kojeg je dostavio HAKOM u Privitku 2, kada se u isti unesu tržišne vrijednosti preklopnika, mjesečna naknada bi trebala iznositi maksimalno 108 kn.

  1. Jednokratna naknada za korištenje para niti u tamponu HT-a

Pozdravlja HAKOM-ov prijedlog da HT ustupi par svjetlovodnih niti na tamponu za jednokratnu naknadu. Pritom se predlaže zadržavanje 25% niti kao rezerva u tampon kabelu. Međutim navedeni trošak za 25% HT rezerve se prenosi na operatora korisnika, što smatra neopravdano. Kada se iskorištenje tampon kabela u tom modelu izračuna izmijeni na 100% iskoristivosti, tada se iznos jednokratne naknade za jedan par niti u tamponu snizi sa 431,70 kn na 324 kn.

71.

OT

Jednokratna naknada za uspostavu pristupa i konfiguraciju linka na DSLAM razini

Za ovu naknadu nije objavljen model izračuna niti je isti vidljiv u izračunu u privitku 2 prijedloga Odluke. Smatra da za konfiguraciju jednog DSLAM-a više nije potrebno uložiti istu količinu vremena kao kada se konfigurira više istih ili svih DSLAM-ova u Hrvatskoj. Stoga, poziva HAKOM da izmjeni obračunsku jedinicu koju predlaže za konfiguraciju na DSLAM razini [po sučelju], na način da se ista redefinira kao jednokratna za sve DSLAM-ove u Hrvatskoj. Također, smatra da je precijenjeno vrijeme predviđeno za konfiguraciju te da je za konfiguraciju IC sučelja dovoljan jedan čovjek/sat, za MR konfiguraciju 4 sata, a ukoliko se koriste skripte ili predlošci dovoljan je također jedan čovjek/sat. Kako bi se izbjeglo snošenje nepotrebnih (višestrukih) troškova i to kako od strane HT-a tako i od strane operatora korisnika, Optima predlaže (novi) model pristupa na DSLAM razini na način da na HT-ovoj lokaciji operator korisnik ima mogućnost odabira postaviti vlastiti preklopnik umjesto da koristi HT-ov.

72.

OT

Rok primjene prijedloga Odluke HAKOM-a


Prijedlog je Optime odrediti primjenu izmijenjenih odredbi Standardne ponude u roku od 6 mjeseci od donošenja odluke, a svakako ne prije 1. siječnja 2023.

72.

TERRAKOM

Točke odluke 1.2, 1.3 i 1.4

  • Smatra kako podaci o specificiranim aktivnostima i zadacima iz Privitka 1 ove javne rasprave nisu dovoljno transparentni da bi ih se moglo u potpunosti analizirati. Bez iskazanih podataka o prosječnom trajanju određene aktivnosti i/ili cijeni sata tehničara nema mogućnosti komentirati krajnje cijene pojedine jednokratne naknade.
  • Kod naknade za NBSA aktivaciju na postojećoj parici (postojeći korisnik) smatra da za iste u većini slučajeva nema potrebe za vožnjom na lokaciju razdjelnika za ožičenje MDF zadatka.

Smatra pogrešnim izjednačavanje cijena za aktivaciju postojeće parice neovisno o tome da li se radi o postojećem ili novom korisniku.

  • HT nema nikakav trošak prilikom aktivacije na postojećoj parici naročito za postojeće korisnike, jer se takva aktivacija obavlja kroz sustav, a na temelju zahtjeva koji Operator korisnik zadaje kroz B2B.
  • Kod NBSA aktivacije nove parice, smatra spornim izvršavanje zadataka prema objašnjenju MFG aktivnosti. Ukoliko aktivacijske naknade uključuju i trošak ponovnog izlaska HT tehničara na teren zbog propusta koji je napravljen pri samo aktivaciji isti nikako ne bi smio ići na teret Operatora korisnika.
  • Podržava razdvajanje cijene za neosnovane prijave ovisno o izlasku tehničara na teren, ali isto tako smatra kako je naplatu neosnovane prijave kvara potrebno regulirati dvosmjerno, a što su istaknuli i u prijašnjim javnim raspravama.

 

Nastavno na sve gore navedeno, predlaže sljedeće:

  • Privitak 1 o specificiranim aktivnostima i zadacima nadopuniti s podacima o vremenu potrebnom za obavljanje pojedine aktivnosti u satima i/ili iznosima stvarnog troška za pojedinu aktivnost
  • ukinuti naknadu za aktivaciju usluge kod postojećih korisnika i sniziti naknadu kod aktivacije novih korisnika
  • uvođenje naknade koju bi HT plaćao Operatoru korisniku za osnovane prijave kvara
  • Odaberite sekciju kako biste vidjeli amandmane i komentare.