Pripremam raspravu
Javna rasprava - Određivanje jednokratnih naknada na tržištu M4 i ex M14 izmjena SP HT d.d. za uslugu veleprodajnog visokokvalitetnog pristupa - DRUGI KRUG
Opis rasprave
Datum otvaranja rasprave: 27. rujna 2022. 15:00
Datum zatvaranja rasprave: 10. listopada 2022. 16:00
Uključi prikaz broja:

Br.

Ispitanik

Zaprimljeni komentari- Određivanje jednokratnih naknada na tržištu M4 i ex M14 izmjena SP Hrvatskog telekoma d.d. za uslugu veleprodajnog visokokvalitetnog pristupa

  1.  

A1

U Privitku 1 navode se različite aktivnosti vezane uz konfiguracije raznih HT sustava, kao i tzv. WS provisioning u iznosu od 604,58 kn. S obzirom da su navedene aktivnosti, prema mišljenju A1, već uključene u mjesečne naknade kroz veleprodajne specifične troškove u troškovnom modelu HAKOM-a, postavlja se pitanje zašto se navedene aktivnosti ponovo navode i u kontekstu aktivnosti koje je potrebno uključiti u iznose jednokratnih naknada. Ako navedene aktivnosti nisu uključene u mjesečnu naknadu usluge kroz veleprodajne specifične troškove, A1 moli HAKOM da objavi koji su onda točno troškovi s pripadajućim aktivnostima uključeni u navedene troškove u BULRIC troškovnom modelu HAKOM-a. A1 smatra da je potrebno detaljno analizirati sve OPEX troškove koji su već uključeni u mjesečne naknade na temelju troškovnog modela HAKOM-a te iste isključiti iz iznosa jednokratnih naknada koje se određuju ovom odlukom. U suprotnom će se dogoditi da operatori korisnici kroz nove jednokratne i mjesečne naknade nadoknađuju HT-u iste troškove više puta.

  1. 2

A1

U Privitku 1 HAKOM navodi interni trošak sata rada HT-ovih zaposlenika (ili vanjskih izvođača) u iznosu od 222,62 kn, koji je prema mišljenju A1 izrazito precijenjen te isti nikako ne može odražavati stvarni trošak HT-ovih zaposlenika (ili vanjskih izvođača) jer bi navedeno značilo da zaposlenici koji obavljaju navedene aktivnosti imaju prosječnu neto plaću koja je gotovo 3 puta veća od prosječne plaće u Republici Hrvatskoj. Ukoliko se pretpostavi da zaposlenik čiji se sat naplaćuje u iznosu od 222,62 kn u jednom danu odradi 8 sati i da prosječni mjesec ima 22 radna dana, dolazimo do ukupnog bruto troška od 39.181 kn mjesečno za navedenog zaposlenika. Iako A1 nema uvid u podatke o plaćama HT-ovih zaposlenika niti zaposlenika HT-ovih vanjskih izvođača, uzimajući u obzir iznos prosječne plaće u Republici Hrvatskoj, kao i iznose plaća u sektoru informacija i komunikacija u kojem se u pravilu ostvaruju najveće prosječne plaće, smatra da su jedinični iznosi cijena po satu zaposlenika koji obavljaju aktivnosti uključene u predmetne jednokratne naknade izrazito precijenjeni. Stoga A1 poziva HAKOM da prije donošenja konačne odluke još jednom provjeri točnost i realnost navedenog iznosa internog troška sata rada s obzirom na prethodno navedene izračune/usporedbe s kojima je A1 ukazao na neopravdano velik iznos troška rada HT-ovih zaposlenika.

  1.  

A1

Vezano uz vremena trajanja pojedinih aktivnosti uključenih u iznose jednokratnih naknada, HAKOM ne navodi na koji način je utvrdio da su HT-ova trajanja opravdana, kao ni koliko se ista razlikuju od EU benchmarka koji je HAKOM pribavio u ovom postupku. A1 ovo naglašava iz razloga što se navedena trajanja značajno razlikuju od trajanja koja je A1 dostavio HAKOM-u u sklopu upitnika koji je u studenom 2021. godine poslan operatorima, a imajući u vidu navode HAKOM-a da je kod određivanja predmetnih jednokratnih naknada u maksimalnoj mjeri uzeo u obzir podatke koje su mu dostavili operatori. Kako se u Privitku 1 navode pojmovi poput „potreban izlazak na zahtjevnije lokacije“ ili „skripte znaju biti složene“ te se očito na račun toga produljuje vrijeme trajanja aktivnosti, postavlja se pitanje na koji način je HAKOM utvrdio u kojem postotku se pojavljuju takvi složeni/zahtjevni radovi, odnosno jesu li od strane HT-a zapravo navedena vremena trajanja samo za te složene zahtjeve iako se naknada primjenjuje za sve vrste zahtjeva, pa bi stoga ista trebala predstavljati prosječno vrijeme svih vrsta zahtjeva. A1 smatra da nije vjerojatno da je za prosječni zahtjev za realizaciju određenog Ethernet voda potrebno potrošiti 20-30 sati internog rada, pri čemu se radi o stvarnom obavljanju aktivnosti, a ne vremenu koje je proteklo od podnošenja zahtjeva do početka realizacije kad se nisu obavljale nikakve aktivnosti, pa stoga A1 traži da HAKOM još jednom provjeri opravdanost navedenih trajanja te od HT-a zatraži dodatna pojašnjenja tako dugog trajanja predmetnih aktivnosti.

        4.

HT

 

Usluga preseljenja iz točke 1.5. sa iznosom 7.625,67 HRK/jednokratno treba se dodati u točku 1.6 da vrijedi za sve veleprodajne usluge Ethernet tehnologije. Ova usluga preseljenja kao i usluga promjene konfiguracije vrijedi za sve Ethernet veleprodajne usluge.

5.

TERRAKOM

Vezano uz točku 1.7 Odluke, predlaže da se točka nadopuni na način da se jasno i nedvosmisleno istakne kako se jednokratne naknade odnose i naplaćuju isključivo za vodove ugovorene bez ugovorne, odnosno da se ne naplaćuju u slučajevima ugovaranja sa ugovornom obvezom u trajanju od minimalno 1, 2 ili 5 godina.

Također, jednokratnu naknadu za povećanje postojećih kapaciteta gdje je potrebna promjena sučelja je potrebno detaljnije obrazložiti, radi li se o naknadi na pojedinačne Ethernet vodove ili na pristupni Ethernet vod operatora korisnika unutar Data centra. Nadalje, potrebno je i definirati koja se sučelja isporučuju kod pojedinog kapaciteta Ethernet voda kako bi Operator korisnik i prije nego sklopi ugovor znao potencijalne dodatne troškove u slučaju naknadnog povećanja kapaciteta te da se navedena naknada naplaćuje samo za vodove ugovorene bez obveznog trajanja od minimalno 1, 2 ili 5 godina.

S obzirom da je prilikom objave Standardne ponude i njenog Dodatka 16., HT pokušao naplatiti jednokratnu naknadu za priključenje svakog novog Ethernet voda ugovorenog uz obvezno minimalno trajanje ugovora, a što nije naplaćivao prije izdavanja Standardne ponude i temeljem mišljenja HAKOM-a nije imao pravo naplaćivati niti nakon donošenja Standardne ponude, smatra da bi ove izmjene bilo potrebno uvrstiti u odluku kako bi se u budućnosti izbjegle eventualne dvojbe oko tumačenja uvjeta iz Dodatka 16. Standardne ponude.

6.

TERRAKOM

Ističe kako je identična visina jednokratne naknade za svaku radnju iz točke 1.7. odluke nelogična jer cijena povezivanja lokacije korisnika optičkim vodom i sama zamjena sučelja nisu jednako vrijedne usluge, kao što niti jednokratne naknade u identičnom iznosu za promjene sučelja bez obzira radi li se o promjeni na 100 Mbit/s, 1 Gbit/s ili 10 Gbit/s itd., sučelje nisu logične budući da oprema koja se koristi za različita sučelja nema jednaku cijenu.

7.

TERRAKOM

Smatra kako bi u Odluku trebalo uvrstiti da se jednokratna naknada za promjenu sučelja može naplatiti isključivo kada se radi o promjeni sučelja s nižeg na viši kapacitet bez ugovora uz obvezno minimalno trajanje te da se naknada za promjenu sučelja do određenog kapaciteta može naplatiti samo jedanput bez obzira da li će operator korisnik u tijeku korištenja usluge više puta smanjivati/povećavati kapacitet voda do kapaciteta za koje je promjena sučelja prethodno plaćena.

Smatra da je u Odluci izostavljen donji stavak te da bi trebao biti naveden, kako HT ne bi mogao naknadno tumačiti Uvjete korištenja iz Dodatka 16. na način da je ovo oslobođenje od plaćanja naknade Odlukom ukinuto.

Povećanje postojećih kapaciteta bez promjene sučelja na elementima elektroničke komunikacijske mreže se ne naplaćuje.

  • Odaberite sekciju kako biste vidjeli amandmane i komentare.